Úspěch dobrovolníků: Amatérští vědci objevili superzemi v obyvatelné zóně

11.01.2019 - Stanislav Mihulka

V datech teleskopu Kepler z jeho mise K2 se v souhvězdí Býka skrývala zajímavá exoplaneta

<p>Umělecká vizualizace exoplanety K2-288Bb.</p>

Umělecká vizualizace exoplanety K2-288Bb.

Vědu už nedělají jenom profesionální vědci. V posledních letech se rozmáhá občanská věda (anglicky citizen science), která nabízí možnost podílet se na vědeckém bádáním lidem jiných profesí nebo i vědcům jiných oborů. Stačí mít hodně času nebo hodně chuti dělat něco zajímavého. A občanští vědci si připisují pozoruhodné úspěchy.

Teď se to povedlo občanským vědcům, kteří se podílejí na projektu „Exoplanet Explorers“, z něhož zavání dobrodružství už názvem. Cílem projektu je zapojit veřejnost do analýz ohromného množství dat, která nasbíral dnes již neaktivní americký teleskop a zdatný lovec exoplanet Kepler.

Superzemě dvojhvězdy červených trpaslíků

Občanští vědci dokázali v datech mise K2 teleskopu Kepler objevit superzemi, čili planetu o velikosti zhruba dvojnásobku Země, která obíhá hvězdu v obyvatelné zóně. Teoreticky tam tedy může být kapalná voda a možná i něco zajímavějšího. To je ale zatím velmi předčasné hodnotit. Planety této konkrétní velikosti jsme zatím našli jen vzácně, takže jde o významný objev.

TIP: Exoplaneta K2-18b u červeného trpaslíka by mohla být zvětšenou verzí Země

Nově objevená planeta dostala označení K2-288Bb. Zatím prý není jasné, jestli jde o kamennou planetu anebo plynného „trpaslíka“ vlastnostmi podobného Neptunu. Planeta je součástí hvězdného systému K2-288, který tvoří dva chladní červení trpaslíci spektrální třídy M. Dvojhvězda s planetou K2-288Bb se nachází v souhvězdí Býka, ve vzdálenosti 226 světelných let.

NASA / JPL