Překvapivý původ: Trpasličí planeta Pluto možná vznikla z miliardy komet

25.05.2018 - Stanislav Mihulka

Pozorování meziplanetárních sond New Horizons a Rosetta mění náš pohled na historii Pluta

<p>Trpasličí planeta Pluto na snímku americké sondy New Horizons</p>

Trpasličí planeta Pluto na snímku americké sondy New Horizons

Díky meziplanetární sondě New Horizons teď víme o trpasličí planetě Pluto mnohem více věcí. Když vědci prozkoumali detailní snímky povrchu Pluta, na němž se vyskytují rozlehlé ledovce ze zmrzlého dusíku, přišli s novou zajímavou teorií.

Chris Glein z výzkumného institutu Southwest Research Institute (SwRI) v San Antoniu a jeho spolupracovníci zjistili, že množství dusíku v ledovcích na Plutu odpovídá tomu, že trpasličí planeta vznikla slepením z asi jedné miliardy komet nebo dalších těles Kuiperova pásu, která by byla podobného chemického složení, jako kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko, prozkoumaná evropskou sondou Rosetta.

Historie Pluta

Glein a jeho tým analyzovali data získaná sondou New Horizons a rovněž data, která nasbírala právě sonda Rosetta u komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Nakonec dospěli ke klíčovým poznatkům o evoluci Pluta.

TIP: Hádanka vyřešena? Proč jsou na Plutu kusy ledu velké jako mrakodrapy

Podle výsledků jejich téměř detektivní práce je Pluto slepenec ohromného počtu komet. Během času byl materiál uvnitř Pluta ještě chemicky pozměněn kapalnou vodou, která možná tvořila celý podpovrchový oceán trpasličí planety.

• Zdroj fotografií: NASA/JHUAPL/SwRI