Při desetisekundovém polibku si partneři vymění až 80 000 000 bakterií

06.03.2021 - Zuzana Teličková

Nizozemští vědci zjistili, že při desetisekundovém polibku dojde k přenosu až 80 milionů bakterií

<p><strong>80 000 000  bakterií si partneři vymění při polibku.</strong> <em>(zdroj: Pixabay)</em></p>

80 000 000  bakterií si partneři vymění při polibku. (zdroj: Pixabay)

V ústech se nachází přes 700 druhů bakterií, podle vědců se však některé z nich přenášejí snadněji než jiné. V rámci pokusu se líbalo 21 párů, přičemž jeden z každé dvojice předtím vypil probiotický nápoj s dobře identifikovatelnou směsí mikrobů.

„Francouzský polibek vás v krátkém čase snadno vystaví obrovskému množství bakterií,“ vysvětlil autor výzkumu profesor Remco Kort, „ale jen některým mikroorganismům, jež se polibkem přenesly, se podařilo usadit na jazyce.“

TIP: Vyhněte se trapasu: Mapa polibků poradí, jak správně líbat

Kontakt ústy není ani zdaleka výhradní dovedností lidské rasy. Nějaká forma ústního kontaktu byla pozorována u široké škály zvířat, včetně ryb, ptáků nebo primátů. Polibek spojený s intimitou, při zapojení jazyka, se však podle vědců jeví jako adaptivní chování jedinečné pro lidstvo. Tento typ náklonosti je přitom běžný u více než 90 % všech známých lidských kultur.

V antickém Římě se bral polibek velmi vážně a měl povahu právního aktu, který nedovoloval žádnou libovůli. Teoretici dokonce rozpracovali „polibkové právo“ (ius osculi) do norem, jež detailně určovaly, kdo koho smí políbit. Polibek si v minulosti ale vysloužil i zvláštní omezení. Druhý císař Římské říše Tiberius, který odmítal své příbuzné líbat na veřejnosti, vydal například nařízení omezující počet polibků v rodině nejvýše na dva za den pro ženu.

Microbiome