Primární zrcadlo teleskopu Jamese Webba v celé své kráse

26.04.2017 - Martin Reichman

Vesmírný dalekohled Jamese Webba -<p>Dalekohled se skládá z 18 velkých zrcadel. Všechna mají šestiúhelníkový tvar, jsou vyrobena z berylia a každé váží asi 20 kilogramů. Celková plocha dalekohledu bude 25 metrů čtverečních.</p>
Vesmírný dalekohled Jamese Webba -

K jaru neodmyslitelně patří krása čerstvě rozkvetlých květů a přesně tak vypadá i kompletní zrcadlo nového vesmírného teleskopu Jamese Webba. Na čerstvém snímku z Marylandu je 18segmentové primární zrcadlo upevněné na jeřábu ve speciální čisté místnosti Goddardova kosmického střediska.

TIP: Hotovo! NASA hlásí, že obří dalekohled Jamese Webba je kompletní

Vývoj a výroba JWST trvala 20 let, do vesmíru by měl putovat během příštích dvou let. Start dalekohledu je naplánován na říjen 2018, kdy jej z evropského kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně má do vesmíru vynést raketa Ariane 5. Cena nového teleskopu se vyšplhala na 8,7 miliard dolarů (přes 200 miliard korun), původní rozpočet přitom počítal s částkou 5 miliard dolarů.

• Zdroj fotografií: NASA, Desiree Stover