Přípravy v plném proudu: Loď Crew Dragon se chystá na historický start

Ve středu 27. května by měli po dlouhých 9 letech na palubě lodi Crew Dragon vyrazit do vesmíru první astronauté z americké půdy

20.05.2020 - Stanislav Mihulka

Na startovacím komplexu 39 (LC-39) Vesmírného střediska Johna F. Kennedyho na floridském mysu Canaveral probíhají intenzivní přípravy na historickou misi americké kosmonautiky. Tento komplex již zažil slavné dny programu Apollo i letů raketoplánů Space Shuttle. A teď ho zase bude sledovat celý svět.

Právě odtud by totiž ve středu 27. května (2020) měla vzlétnout první soukromá pilotovaná vesmírná mise v dějinách. Letu nazvaného Demo-2 se zúčastní astronauti Doug Hurley a Bob Behnken, kteří by měli letět na Mezinárodní vesmírnou stanici, a pak zase zpátky na Zemi, na palubě kosmické lodi Crew Dragon společnosti SpaceX.

Přípravy lodi Crew Dragon

V pátek 15. května loď Crew Dragon urazila nepříliš dlouhou pozemní část své cesty na oběžnou dráhu. Vydala se z výrobního zařízení společnosti SpaceX, které se nalézá v prostoru základny Cape Canaveral Air Force Station, do sousedního Vesmírného střediska Johna F. Kennedyho. Tam se bude kosmická loď připravovat až do chvíle, než vyrazí na oběžnou dráhu, na špici nosné rakety Falcon 9.

TIP: Kosmická loď Dragon pro lidskou posádku už trénuje na startovací rampě

Pokud se let lodi Crew Dragon podaří a astronauté Hurley a Behnken se úspěšně dopraví na ISS a zase zpět, půjde o první pilotovaný kosmický let z americké půdy od roku 2011. Američané a především NASA v minulosti podcenili vývoj vlastních kosmických lodí a v posledních letech museli spoléhat na lety ruských lodí. Pokud vše půjde podle plánu, ještě letos by mohla na palubu ISS letět s lodí Crew Dragon další americká posádka.

NASA/Kim Shiflett