Přistání trochu jinak: Pět extrémních letišť

14.08.2017 - Pavel Nygrýn

Většina světových letišť vypadá podobně – pár dokonale rovných drah někde za městem, spousta bezpečnostních kontrol a budovy, kde se odbavují desítky tisíc pasažérů. My jsme však vybrali některá z těch, jež se „trochu“ liší

<h3>Surfovat za tryskami</h3><p>Letiště princezny Juliany na ostrově Svatý Martin v Malých Antilách nepředstavuje pro piloty žádnou zvláštní výzvu. Mnohem zajímavější je pro rekreanty na pláži, která leží těsně před začátkem ranveje: při přistání jim letadla prolétávají jen několik metrů nad hlavou, při startu zase vytváří proud vzduchu z motorů lokální uragán (naštěstí už nad pláží nedosahuje příliš vysokých teplot).</p>

Surfovat za tryskami

Letiště princezny Juliany na ostrově Svatý Martin v Malých Antilách nepředstavuje pro piloty žádnou zvláštní výzvu. Mnohem zajímavější je pro rekreanty na pláži, která leží těsně před začátkem ranveje: při přistání jim letadla prolétávají jen několik metrů nad hlavou, při startu zase vytváří proud vzduchu z motorů lokální uragán (naštěstí už nad pláží nedosahuje příliš vysokých teplot).

<h3>Pozor, letadlo zprava!</h3><p>Britský Gibraltar má samozřejmě problémy s místem, přesto se prostor pro letiště našel – slouží přitom zároveň civilním letům i vojenským strojům ze základny RAF. Jeho jediná dráha ovšem odděluje Gibraltar od Španělska, a tak přes ni vede „ulice“ Winston Churchill Avenue. Pokud někdo přehlédne červenou na semaforu, která svítí v okamžiku startu či přistání, pomačkanými plechy to zřejmě neskončí. </p>

Pozor, letadlo zprava!

Britský Gibraltar má samozřejmě problémy s místem, přesto se prostor pro letiště našel – slouží přitom zároveň civilním letům i vojenským strojům ze základny RAF. Jeho jediná dráha ovšem odděluje Gibraltar od Španělska, a tak přes ni vede „ulice“ Winston Churchill Avenue. Pokud někdo přehlédne červenou na semaforu, která svítí v okamžiku startu či přistání, pomačkanými plechy to zřejmě neskončí. 

<h3>Utajený Londýn</h3><p>Velká londýnská letiště patří k nejslavnějším na světě. London City Airport však zůstává většině pasažérů utajeno, přestože jeho jediná dráha odbaví několik milionů cestujících ročně! Samotná ranvej se nachází na umělém poloostrově, který vznikl při budování tamních doků. Letiště patří mezi nejlepší na světě – v roce 2014 vyhrálo cenu Airport of the Year (tedy Letiště roku) v kategorii do deseti milionů pasažérů.</p>

Utajený Londýn

Velká londýnská letiště patří k nejslavnějším na světě. London City Airport však zůstává většině pasažérů utajeno, přestože jeho jediná dráha odbaví několik milionů cestujících ročně! Samotná ranvej se nachází na umělém poloostrově, který vznikl při budování tamních doků. Letiště patří mezi nejlepší na světě – v roce 2014 vyhrálo cenu Airport of the Year (tedy Letiště roku) v kategorii do deseti milionů pasažérů.

<h3>Z letadla přímo na lyže</h3><p>Vlastní letiště má i lyžařské centrum ve francouzském Courchevelu. Rovné místo se však v okolních Alpách prostě nenašlo, a tak se 525 metrů dlouhá dráha poměrně divoce vlní. Přistání je sice riskantní, ale pasažéři mohou rovnou vyrazit na sjezdovku, která končí pár metrů od ranveje – ve výšce 2 008 metrů nad mořem.</p>

Z letadla přímo na lyže

Vlastní letiště má i lyžařské centrum ve francouzském Courchevelu. Rovné místo se však v okolních Alpách prostě nenašlo, a tak se 525 metrů dlouhá dráha poměrně divoce vlní. Přistání je sice riskantní, ale pasažéři mohou rovnou vyrazit na sjezdovku, která končí pár metrů od ranveje – ve výšce 2 008 metrů nad mořem.

<h3>Brána Himálaje</h3><p>Na jedné straně propast, na druhé vysoká skalní stěna. K tomu nepříznivé počasí, neustálé turbulence a navíc dráha rozhodně není rovná. Nadmořská výška 2 860 metrů dá pro změnu pořádně zabrat motorům malých strojů… Větší se však na ranvej stejně nevejdou: měří jen něco málo přes půl kilometru na délku a dvacet metrů na šířku. Řeč je o letišti v Lukle, které se na památku dobyvatelů Everestu jmenuje Tenzing-Hillary Airport.</p>

Brána Himálaje

Na jedné straně propast, na druhé vysoká skalní stěna. K tomu nepříznivé počasí, neustálé turbulence a navíc dráha rozhodně není rovná. Nadmořská výška 2 860 metrů dá pro změnu pořádně zabrat motorům malých strojů… Větší se však na ranvej stejně nevejdou: měří jen něco málo přes půl kilometru na délku a dvacet metrů na šířku. Řeč je o letišti v Lukle, které se na památku dobyvatelů Everestu jmenuje Tenzing-Hillary Airport.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Útok na Pearl Harbor byl překvapivý úder japonského císařského námořnictva proti námořní základně Spojených států amerických v Pearl Harboru na Havajských ostrovech v neděli ráno 7. prosince 1941 (8. prosince v Japonsku).

Válka

Planeta obíhá kolem žhavého odhaleného jádra hvězdy podobné Slunci v malé vzdálenosti a její atmosféra je neustále rozrušována silným ultrafialovým zářením. Uvolněný plyn se formuje do disku kolem hvězdy a nakonec dopadá na povrch bílého trpaslíka.

Vesmír

Král ptáků přilétá 

Kategorie: Chování – ptáci
Autor: Audun Rikardsen, Norsko
Název: Přistání orla

Snímek z bezprostřední blízkosti mohl Nor Audun Rikardsen pořídit jen díky tomu, že nedaleko svého domu umístil na starou větev fotopast a naučil tam dravce sedat s využitím nastražené mršiny. Trvalo tři roky, než se mu podařilo zachytit dokonalý obraz. 

Zajímavosti

BolaWrap sváže člověka do vzdálenosti až 7,6 metru

Věda

Hadice na mořské houbě

Hadice (Ophiuroidea) patří mezi ostnokožce (Echinodermata). Tito mořští živočichové se živí detritem a nejčastěji mají velikost kolem tří centimetrů. Existují ovšem i druhy dorůstající až 60 cm. Sexuálně dospívají ve dvou letech života a dožívají se pěti let. Můžete na ně narazit ve všech mořích světa až do hloubek šesti kilometrů. Některé druhy dokáží tolerovat i brakickou vodu. Stejně jako příbuzné hvězdice mají úžasnou schopnost regenerace.

Příroda

Vilém II. Pruský (vpravo) měl k hraběti Eulenburgovi velmi blízký vztah.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907