Problematické slunění: Chemikálie z opalovacích krémů se mohou hromadit v krvi

Opalovací krémy chrání zdraví. Jak se ale ukazuje, bude také třeba důkladně prověřit, zda je také nepoškozují

09.05.2019 - Stanislav Mihulka

Opalovací krémy nás chrání před nebezpečným ultrafialovým zářením. Opalování je díky nim méně bolestivé a také méně často končí obávanou rakovinou kůže. Podle nového výzkumu amerických odborníků ale opalovací krémy mohou představovat (zatím nespecifikovaná) zdravotní rizika.

Na to, jak široce jsou opalovací krémy používány, existuje jen překvapivě malý počet studií zabývajících je jejich dopadem na lidské zdraví. Na krémy a opalovací oleje se proto zaměřili vědci z Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA).

V rámci experimentu vědci aplikovali 24 dobrovolníkům čtyřikrát denně 4 různé druhy opalovacích prostředků. Celý experiment trval týden a dobrovolníci během něj nebyli vystaveni působení slunečního záření. Následně vědci analyzovali vzorky odebrané krve dobrovolníků a zkoumali hladinu čtyř běžných složek používaných na ochranu proti slunečnímu záření: avobenzonu, oxybenzonu, oktocrylenu a ecamsule.

Výsledky mimo jiné ukázaly, že účinné látky z opalovacích krémů pronikají do těla opravdu velmi rychle. Již po prvním dnu vědci zaznamenali zvýšenou hladinu u všech čtyř zkoumaných látek, a to v míře překračující bezpečné limity stanovené FDA. Při překročení těchto limitů přitom úřad vždy doporučuje výzkum dopadů na lidské zdraví. S dalším používáním se navíc tyto hodnoty zvyšovaly, což znamená, že zmněné látky se mohou v krvi hromadit.

TIP: Tichomořské Palau se stalo první zemí, kde zakázali toxické opalovací krémy

Podle Dr. Kanade Shinkai z University of California, která se na nové studii spolupodílela, neznamená překročení doporučujících limitů FDA automaticky, že jsou opalovací krémy zdraví nebezpečné. Ukazuje se ale, že je třeba se na jejich účinky více zaměřit a prověřit, jakým způsobem látky z opalovacích krémů lidské zdraví ovlivňují. Pro seriózní závěry bude také zapotřebí širší studie - aktuální výzkum se totiž týkal příliš malého vzorku.

CC0 Creative Commons