Problémy s výzkumem: Ruští kosmonauti odmítají poskytnout sperma pro vědu

24.06.2019 - Stanislav Mihulka

Výzkum spermií ve vesmíru je důležitý pro budoucí kolonisty. Doposud se ale nenašel ani jeden astronaut, který by byl ochoten vědcům dodat vzorek

<p>Doposud se nenašel ani jeden astronaut, který by byl ochoten vědcům dodat vzorek spermatu. Pro plánované experimenty to představuje zásadní problém.</p>

Na palubě Mezinárodní vesmírné stanice se dělá výzkum všeho druhu. Ruští vědci ale nedávno narazili na neočekávaný problém. Když se pokoušeli získat vzorky spermatu od ruských kosmonautů při pobytu na oběžné dráze, kosmonauté je odmítli.

Pokud jde o dlouhodobé důsledky pobytu lidí ve vesmíru, v mnoha ohledech stále ještě tápeme. Předtím, než pošleme astronauty a kolonisty do dálav Sluneční soustavy a časem i za její hranice, měli bychom měli mít jasnou představu, co s nimi provede dlouhá doba strávená v prostředí mikrogravitace. Platí to i pro mužské spermie, které jsou v dnešní době už tak považovány za problematické.

Kde sehnat vesmírné sperma?

Podle ruských odborníků je extrémně důležité získat vzorky tohoto biologického materiálu právě v prostředí mikrogravitace. Kosmonauti ale v tomto ohledu zatím zcela selhávají. Doposud se prý nenašel ani jeden, který by byl ochoten takový vzorek vědcům dodat. Pro plánované experimenty je to fatální problém.

TIP: Nový experiment NASA slibuje čerstvé plodiny ve vesmíru

Ruští vědci kvůli tomu nemohou provést pokusy, které měly odhalit, jak pobyt ve vesmíru ovlivňuje lidské spermie. Pro budoucí osadníky jiných světů je přitom taková informace zcela zásadní. Když se nedaří Rusům, zvládli by to v NASA a ESA? Západní vesmírné agentury loni experimentovaly se zmraženým spermatem na oběžné dráze, takže nějaké zkušenosti s tímto typem výzkumu mají. Nyní jde ale o další fázi, k níž je třeba získat spolupráci astronautů mužského pohlaví. Podaří se to?

• Zdroj fotografií: J.M. Eddins Jr./Air Force