Proč astronauti ve vesmíru hladovějí? Jídlo se jim v žaludku vznáší

05.02.2018 - Stanislav Mihulka

Žaludek je zmatený z pobytu na oběžné dráze. Astronauti se prý cítí sytější, než ve skutečnosti jsou

Pobyt ve vesmíru pozemšťanům zjevně příliš nesvědčí - astronauti ve vesmíru například ztrácejí na váze. A vědci vlastně doposud přesně nevědí proč. Jedno z možných vysvětlení je velmi zajímavé a pro mnohé překvapující.

Scott Smith z laboratoře výživy NASA Nutritional Biochemistry Laboratory tvrdí, že astronauti hubnou kvůli tomu, že jedí méně, než by měli. Příčinou toho prý je, že astronautům v prostředí mikrogravitace spolknuté jídlo pluje v žaludku a proto jim připadá, že už jsou najezení do sytosti.

Žaludek ve stavu beztíže

Lidský žaludek vznikl v prostředí pozemské gravitace a není uzpůsobený k pobytu ve vesmíru. Nejde o fatální problém, astronauté hlady neumírají, ale je to pro ně nepříjemnost, s níž se je třeba nějakým zůsobem vyrovnat.

TIP: Mezinárodní kosmická stanice: Jak kosmonauti jedí, pijí, spí a chodí na záchod

Pro pobyt ve vesmíru je totiž z vícero důvodů důležité, aby astronauté byli pořádně najezení. Klíčové je hlavně to, že astronautům mizí svaly a řídnou kosti. Mimo jiné i kvůli tomu ve vesmíru cvičí. Když ale nebudou dostatečně jíst, samotné cvičení jim moc nepomůže.

Popular Science