Proč chodí kudlanky do kina se 3D brýlemi? Kvůli výzkumu hmyzího vidění

11.01.2016 - Stanislav Mihulka

Hmyzí 3D kino pro kudlanky není jen pro zábavu. Výzkum sledují i vývojáři robotů

Kudlanky jsou skvělí lovci, kteří uloví i kořist větší, než jsou samy. Při lovu se řídí zrakem. Jsou přitom jedinými bezobratlými, o nichž víme, že mají prostorové vidění. Fungování jejich zraku nám ale zůstává do jisté míry záhadou.

Vědci z Univerzity v Newcastlu postavili kudlankám 3D hmyzí kino a vybavili je 3D brýlemi. Brýle pro kudlanky nejsou modré a červené, ale modré a zelené, protože kudlanky červenou moc dobře nevidí. Aby 3D brýle kudlankám nepadaly z hlavy, vědci jim je přilepili k očím včelím voskem.

Když vědci pozorovali reakce kudlanek s brýlemi na promítání ve 3D hmyzím kině, tak zjistili, že kudlanky doopravdy vidí prostorově, že jejich zrak je pro ně životně důležitý. Výzkum kudlanek se 3D brýlemi není zajímavý jen pro entomology, ale i pro vývojáře nových robotů.

IFL Science, Newcastle University