Proč jsou teenageři tak hrozní? Jejich mozek nepozná, co je důležité

05.12.2017 - Stanislav Mihulka

Magnetická rezonance prozradila, že teenageři nemohou za to, jak jsou děsní

Teenager - Mysl teenagera je pro dospělé záhadou

Jak nejspíš ví každý rodič, vyjít s teenagerem je téměř nemožné. Jejich chování se mnohdy vzpěčuje logickému uvažování dospělých. Obvykle tuší, že závěrečné zkoušky ve škole jsou důležité, ale nic s tím nedělají.

Američtí vědci z Harvardu se domnívají, že to teenageři nedělají schválně. Prý za to mohou jejich mozky. Nejsou totiž ještě dostatečně vyvinuté a propojené, aby poznaly, jak vážná situace je. Teenageři proto nebývají schopni v klíčových chvílích správně reagovat.

TIP: Náboženské zážitky aktivují stejné dráhy v mozku, jako sex a drogy

Dospělí většinou poznají, že jde skutečně do tuhého, a že situace vyžaduje jejich maximální soustředění a úsilí. Pro teenagery to ale neplatí. Badatelé to zjistili při experimentech na magnetické rezonanci, při nichž sledovali mozky mladých lidí ve věku od 13 do 20 let. Magnetická rezonance v experimentech potvrdila, že schopnosti mozku se zlepšují s věkem. Teenageři prostě musejí dozrát, nic jiného se s nimi dělat nedá.

New Scientist, Nature Communications