Proč lidé a předměty na ISS nepadají k Zemi, byť mnohem pomaleji?

16.05.2020 - Michal Švanda

<p>Gravitační vliv Země je na palubě Mezinárodní vesmírné stanice jen o 11 % nižší než jaký panuje na Zemi. Proč tedy astronauté nepadají?</p>

Jedna věc je jasná: Gravitační přitažlivá síla naší planety působící na předměty na oběžné dráze má téměř stejnou hodnotu jako tatáž síla ovlivňující tytéž předměty na zemském povrchu. Objekty na zemské orbitě mají ovšem značnou komponentu rychlosti kolmou ke směru, v němž gravitace působí. Zjednodušeně řečeno, o co se „propadnou“ vlivem gravitace, o to se „posunou vpřed“ oběžnou rychlostí. Zůstanou tudíž ve „stejné výšce“ nad Zemí.

TIP: Kosmické rychlosti: Jak rychle je třeba letět do vesmíru?

Mají-li tyto pohyby identicky dlouhou dráhu, bude těleso obíhat po kružnici. Tomu odpovídá dopředná rychlost přibližně 7,9 km/s – první kosmická rychlost. Pokud se objekt pohybuje pomaleji, rychleji se propadá a nezadržitelně směřuje k zemskému povrchu. V případě rychlejšího pohybu se naopak od Země vzdaluje. Lidé a předměty tak i v prostředí mikrogravitace „padají“, ale nejde o jediný pohyb, který vykonávají.