Proč na fotkách z vesmírného volného prostoru nevidíme hvězdy?

24.03.2018 - Michal Švanda

<p>Při vesmírných procházkách je slunce natolik silným zdrojem světla, že přezáří jakoukoliv hvězdu</p>

Většina snímků pořízených během výstupů do volného prostoru (EVA neboli Extravehicular Activity) jasně zachycuje astronauty nebo části Mezinárodní vesmírné stanice, ovšem vůbec žádné hvězdy. Mnohým se to zdá zvláštní: Vždyť podle obvyklého vysvětlení nevidíme stálice na denní obloze proto, že je přezáří světlo Slunce rozptýlené v atmosféře. V kosmu však atmosféra není. Nevznikají tedy přece jen zmíněné záběry ve filmových studiích?

TIP: Mistři dobrého světla: Kdo jsou autoři nejlepší snímků z misí Apollo

Důvod, proč nespatříme hvězdy na snímcích z vesmíru, je prostý: Objekty v popředí – astronauty nebo části ISS – na nich velmi jasně ozařuje Slunce, neboť práce se odehrávají především v denní fázi oběhu stanice. Na kameře se tak musí zvolit krátká expoziční doba, při níž se však žádné stálice nezachytí. Pokud se zvolí delší expozice, zejména když se základna nachází v zemském stínu, jsou naopak hvězdy vidět nádherně.