Proč NASA ukončila program raketoplánů?

02.05.2020 - Michal Švanda

Americký program Space Shuttle si za téměř 30 let připsal 135 startů, během kterých se na palubách raketoplánů podívalo do vesmíru 849 astronautů. Proč NASA program raketoplánů ukončila?

<p>Start raketoplánu Columbia k misi STS-62 z Kennedyho vesmírného střediska (březen 1994).</p>

Start raketoplánu Columbia k misi STS-62 z Kennedyho vesmírného střediska (březen 1994).


Reklama

Program raketoplánů NASA, jehož kosmická éra se začala psát 12. dubna 1981, byl velice ambiciózní, nesplnil však svůj hlavní, ekonomický cíl: Zmíněné letouny měly startovat téměř na týdenní bázi a „levně“ vynášet do vesmíru užitečné zatížení. Cena za kilogram dopravený do kosmu raketoplánem byla ovšem ve výsledku v podstatě stejná jako za kilogram vynesený konvenční raketou. 

Do vesmíru nakonec zamířilo pět exemplářů, z nichž dva byly zničeny při fatálních nehodách. Zbývající tři letěly do kosmu přibližně třicetkrát, což je v příkrém rozporu s původními plány o rychle následujících startech. Dané stroje se však ocitly na konci životnosti a jejich udržení v provozu bylo stále náročnější. Celý program se tak stal neperspektivním, přičemž havárie Columbie jeho konec urychlila. 

TIP: Vesmírný orel roztáhl křídla: První lety raketoplánů

NASA vydávala drtivou většinu rozpočtu na provoz raketoplánů a Mezinárodní vesmírné stanice. Finanční náročnost programu tak nezadržitelně vedla k jeho ukončení. (Podobný osud nejspíš v nejbližším desetiletí čeká také ISS.) Celkové náklady programu Space Shuttle včetně vývoje se odhadují na 209 miliard dolarů. Přesto se raketoplány nesmazatelně zapsaly do kroniky kosmonautiky a tvoří jednu z důležitých kapitol cest člověka do vesmíru. 

 RaketoplánČas ve vesmíruStartůDopravených osobSpojení s ISS/Mir
Enterprisezkušební lety v atmosféře5160
Columbia300d 17h 47m 15s281600
Challenger62d 07h 56m 15s10600
Discovery364d 22h 39m 29s3925214
Atlantis306d 14h 12m 43s3320719
Endeavour296d 03h 34m 02s2515413

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907