Proč se v letadle při vzletu a přistání zhasínají světla?

23.06.2022 - Barbora Jelínková

Kdo někdy letěl letadlem si jistě na tu chvíli vzpomene. Ve chvíli, kdy se blíží chvíle přistání, posádka cestujícím nařídí znovu si zapnout pásy, odložit jídlo či jiné věci, vrátit na původní místo stolek. Zatímco tyto pokyny zní i pro laiky nanejvýš logicky, zhasínají se i světla. K čemu má toto opatření sloužit?


Reklama

V letecké dopravě platí jedny z nejpřísnějších bezpečnostních restrikcí vůbec. Cílem různých zdánlivě nelogických či podivných opatření je především omezit rizika, jež s sebou pobyt kilometry nad zemským povrchem přináší. Největší nebezpečí hrozí při vzletu či přistání, a paradoxně právě tehdy se také v kabině zhasnou světla.

TIP: Černá skříňka: Nerozbitný strážce pravdy

Důvod je ovšem ryze pragmatický: Lze totiž předpokládat, že by případná nehoda vyřadila světla z provozu a náhlá tma by vyvolala paniku. Při krátkodobém preventivním zhasnutí se tedy oči přizpůsobí šeru, aby v případě skutečné havárie pasažéry neparalyzovalo náhlé „oslepnutí“ a cestující zřetelně viděli případná evakuační osvětlení, šipky a naváděcí světla na podlaze, a podobně, a také viděli, co se děje vně letadla.

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Hanza neprosperovala jen díky diplomacii – v případě nutnosti dokázala vzpurná hrabství třeba vyhladovět. (ilustrace: Profimedia)

Zajímavosti

Ted Sams získal po 60 letech svůj maturitní diplom. (foto: Profimedia, David Orr ©)

Revue

DART míří na sebevražednou misi ve jménu planetární obrany. (ilustrace: NASA/Johns Hopkins APL, Steve GribbenCC BY-SA 4.0)

Vesmír

Banánovník nakažený fusariovým vadnutím (TR1). (foto: Flickr, Scot NelsonCC0)

Věda

Seznamte se s oblastí, kde se stékají dvě nejmohutnější moravské řeky Morava a Dyje – seznamte se s krajinou Soutoku. (foto: Petr Zajíček ©)

Příroda

Klášterní komplex dnes. (foto: Shutterstock)

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907