Proč Sověti vyslali do kosmu jako první psy, a ne primáty?

Již od počátků kosmonautiky bylo jasné, že cílem je dostat na oběžnou dráhu Země a dál do vesmíru člověka. První experimenty však museli podstoupit jiní živí tvorové – psi a opice

09.12.2023 - Michal Švanda

Když začaly obě mocnosti na opačných polokoulích přemýšlet o vyslání člověka do vesmíru, zůstávalo ještě naprostou neznámou, jak bude lidské tělo na pobyt v beztíži reagovat. Nebylo jasné, jak na nový stav odpoví kardiovaskulární systém či trávicí nebo centrální nervová soustava. V podmínkách na Zemi se dlouhodobé účinky mikrogravitace testovat nedaly a na druhou stranu nikdo nechtěl do kosmu hned posílat lidskou bytost.

Proto obě strany prováděly pokusy na zvířatech. Američané zvolili primáty, neboť fyziologie opic a zejména šimpanzů se té lidské velmi podobá. Vědci tudíž oprávněně očekávali, že výsledky získané na opicích půjdou snáz aplikovat na člověka

Sověti se pak rozhodli pro psy, a to v zásadě ze dvou hlavních důvodů: Zaprvé s nimi experimentovali odjakživa – ostatně i Pavlovův podmíněný reflex byl objeven na nich. A zadruhé se jich sovětskými městy potulovaly tisíce, takže získat pokusné zvíře často trvalo doslova pouhý okamžik. Současně se u toulavých tvorů očekávala jistá přirozená odolnost, což je do role testovacích subjektů přímo předurčovalo.