Průlom v medicíně: Britští vědci dostali zelenou pro editování lidských embryí

03.02.2016 - Stanislav Mihulka

Ve Velké Británii budou jako první v Evropě editovat lidská embrya

Ve Velké Británii došlo k velkému průlomu v reprodukční medicíně. Britští genetici dostali jako první v Evropě povolení editovat DNA lidských embryí. Svolení udělil britský Úřad pro lidské oplozování a embryologii (HFEA), který reguluje veškeré kliniky provádějící umělé oplodnění, a také má na starost skladování lidských spermií, vajíček a embryí.

Toto rozhodnutí umožňuje badatelům Institutu Francise Cricka v Londýně editovat genomovým editorem CRISPR až 30 lidských embryí, která se pak budou vyvíjet 7 dní. Po uplynutí této doby se embrya budou skládat cca ze 250 buněk a jejich vývoj bude ukončen.

Účelem výzkumu je zjistit, jaké geny jsou klíčové pro ranný vývoj lidských zárodků a jak tyto geny souvisejí s neplodností, samovolnými potraty a úspěšností umělého oplození. Genoví editoři se ale ještě nemohou pustit do práce. Čekají ještě na další povolení etické komise, které očekávají někdy v březnu.

• Zdroj fotografií: Eugene Ermolovich (CRMI)