Průlomové měření: Jaká je předpověď počasí u supermasivní černé díry?

03.03.2017 - Stanislav Mihulka

Rentgenové observatoře NuSTAR a XMM-Newton pozorovaly mohutné vichry supermasivní černé díry

Vichry černé díry -<p>Supermasivní černá díra obklopená ultrarychlými vichry</p>
Vichry černé díry -

Supermasivní černá díra obklopená ultrarychlými vichry

Supermasivní černé díry bývají obklopené kosmickým prachem a plynem, který kolem nich krouží v podobě takzvaného akrečního disku. Při svém krmení černé díry tento materiál zahřívají na miliony stupňů Celsia. Vzniká při tom rentgenové záření, které od černé díry odfoukává částice hmoty ohromnou rychlostí.

Tím se utvářejí horké vichry supermasivních černých děr, v nichž se částice hmoty pohybují rychlostí blízkou rychlosti světla, a které vanou do vzdáleností mnoha set tisíc světelných let. Takové vichry ovlivňují celé galaxie.

TIP: GRO J1655-40: Masivní černá díra s rychle blikajícím vírem hmoty

Michael Parker z Univerzity v Cambridgi teď se svými kolegy pomocí vesmírných teleskopů NuSTAR a XMM-Newton pozoroval vichry supermasivní černé díry IRAS 13224–3809. Vědcům se poprvé podařilo pozorovat interakce vichrů s rentgenovým záření černé díry, rovněž poprvé proměřili změny teploty těchto mohutných vichrů. Výsledky výzkumu ukazují, že se okolí supermasivní černé díry může ohřát a zase vychladnout během pouhých pár hodin.

IFL Science, Nature