Průzkum Mléčné dráhy přinesl 16 nových zdrojů gama záření

26.04.2018 - Stanislav Mihulka

Zdroje gama záření bývají extrémní povahy a také jsou velmi vzácné. V Mléčné dráze je nově zmapoval teleskop HESS

<p>Zdroje gama záření na snímku oblohy s teleskopem HESS a Mléčnou dráhou.</p>

Zdroje gama záření na snímku oblohy s teleskopem HESS a Mléčnou dráhou.

Paprsky gama jsou nejenergetičtější formou elektromagnetického záření. Vědci jim věnují velkou pozornost, například kvůli výzkumu kosmického záření. Mezinárodní tým astronomů po dobu 15 let mapoval zdroje gama záření v Mléčné dráze, které bývají extrémní a velmi vzácné.

Gavin Rowell z australské University of Adelaide a jeho spolupracovníci ke studiu gama záření v Mléčné dráze využili služeb pozemního gama teleskopu High Energy Stereoscopic System (HESS), který se nachází v Namibii na jihu Afriky. Podařilo se jim detailně zmapovat přes 70 zdrojů gama záření, včetně 16 pro vědce doposud neznámých .

Je mladý modrý obr zdrojem gama záření?

Mezi novými zdroji gama záření je i neobvyklá hvězdokupa, která obsahuje jednu z nejhmotnějších a nejenergetičtějších mladých hvězd Mléčné dráhy. Právě tato hvězda, zářící modrá proměnlivá hvězda LBV1806-20, je s velkou pravděpodobností zdrojem gama záření v těchto místech.

TIP: Italský pozemní teleskop ASTRI bude pozorovat gama záření ze sopky Etny

Pokud mají vědci pravdu, bylo by to poprvé, kdy by zdrojem gama záření byla velmi hmotná hvězda. Mohl by to být zcela nový typ zdrojů gama záření. Dalším podezřelým v pořadí je ve zmíněné hvězdokupě magnetar, čili pulzar s extrémním magnetickým polem.

University of Adelaide