První start raketoplánu od havárie Columbie

Raketoplán Discovery během příprav na start -<p>Hlavním cílem letu byla zkouška nových bezpečnostních procedur a opatření a také zásobení Mezinárodní vesmírné stanice.</p>
Raketoplán Discovery během příprav na start -

26 . 7 . 2005

26. července 2005 odstartoval z komplexu 39 raketoplán Discovery v rámci mise STS-114. Šlo o první start raketoplánu od havárie Columbie v roce 2003, konkrétně po 907 dnech „odstávky“ raketoplánů. Mise STS-114 byla původně určená pro raketoplán Atlantis.

TIP: Havárie raketoplánu Columbia: Smrt seděla na křídle Aneb proč zemřelo sedm lidí?

Během přestávky způsobené havárií Columbie prošlo vybavení raketoplánů i personál množství testů, úprav a zdokonalení, aby byla minimalizována možnost další havárie. Novým cílem letu STS-114 bylo v prvé řadě prověřit úspěšnost těchto opatření - což zahrnovalo především kontrolu stavu tepelné ochrany na oběžné dráze pomocí nového speciálního nástavce OBSS (Orbiter Boom Sensor System) připojeného k manipulátoru Remote Manipulator System, a zkouška možnosti opravy tepelného štítu ve vesmíru.

Raketoplán měl také doplnit zásoby na ISS v modulu Raffaello, přivézt nový gyroskop CMG a jeden ze stávajících gyroskopů opravit. Naplánované byly tři výstupy do vesmíru (EVA). Všechny tři výstupy se také uskutečnily a astronauti strávili v otevřeném prostoru celkem 19 hodin a 21 minut.