Psychedelika proti depresím: LSD potlačuje myšlenkové bloumání časem

26.03.2016 - Stanislav Mihulka

LSD omezuje aktivity mozkových sítí, v nichž bývá napevno zadrátovaná deprese

Lidé, kteří neustále myšlenkově cestují časem a přehrabují se ve své minulosti nebo i budoucnosti, mívají sklony k depresím. Při takovém cestování v myšlenkách hraje klíčovou roli takzvaná endogenní neurální síť mozku, anglicky označovaná jako Default mode network (DMN).

Tato oblast mozku přebírá vládu, když mozek nemusí reagovat na vnější podněty a jede si na „volnoběh“. Lidé, v jejichž mozku je endogenní neurální síť více propojená, cestují časem častěji a s větší razancí, více se utápějí v minulosti, takže i více trpí depresemi.

Experimenty s psychedeliky na magnetické rezonanci ukázaly, že LSD a další podobné látky ve skutečnosti potlačují aktivitu endogenní neurální sítě mozku. To vede k rozmanitým psychedelickým zážitkům a také k utlumení myšlenkového cestování v čase.

Vědci potvrdili, že užívání LSD pomáhá pacientům s depresemi omezit výlety do vlastní minulosti a soustředit se na přítomnost. To pak má blahodárné účinky na psychickou kondici pacientů.

IFL Science, Journal of Psychopharmacology