Radost na oběžné dráze: Astronautům rozkvetly první květy

20.01.2016 - Stanislav Mihulka

Tohle jsou úplně první květy, které vykvetly ve vesmíru

Na první pohled docela obyčejné květenství ostálky čili cínie. Vlastně spíš malé. Obyčejné ale není. Jsou to prý úplně první květy, které kdy rozkvetly ve vesmíru.

Ostálky jsou oblíbené okrasné rostliny z čeledi hvězdnicovitých, jako třeba slunečnice nebo kopretina. Hezký oranžový úbor z několika desítek květů vykvetl v rámci experimentu NASA, v prostředí mikrogravitace na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS).

Povedlo se to až na druhý pokus. Když astronaut Kjell Lindgren loni v listopadu aktivoval záhonky se semeny ostálek, tak z toho žádné květy nebyly. Druhý pokus byl očividně úspěšnější a astronaut Scott Kelly mohl poslat na Zemi tvít s rozkvetlou ostálkou.

Pěstování ostálek ve vesmíru umožnil systém VEGGIE (Vegetable Production System), který osvětluje rostliny LEDkami s barevným světlem. Za dva roky by vesmírní zahradníci měli pěstovat rajčata.

IFL Science, The Independent