Raketa New Shepard úspěšně vyletěla k hranici kosmického prostoru a bezpečně přistála

21.07.2021 - Zuzana Rychlá a ČTK

Jeff Bezos a jeho Blue Origin to dokázali. Raketa New Shepard úspěšně dopravila čtveřici pasažérů nad hranici vesmírného prostoru a poté bezpečně přistála

<p>Raketa <strong>New Shepard</strong>, pojmenovaná po pátém americkém astronautovi, který stanul na Měsíci, Alanu Shepardovi, se vznesla z kosmodromu společnosti Blue Origin v poušti na západě Texasu v 15:11 SELČ. O sedm minut později bezpečně přistála.</p>

Raketa New Shepard, pojmenovaná po pátém americkém astronautovi, který stanul na Měsíci, Alanu Shepardovi, se vznesla z kosmodromu společnosti Blue Origin v poušti na západě Texasu v 15:11 SELČ. O sedm minut později bezpečně přistála.


Reklama

Raketa New Shepard společnosti Blue Origin úspěšně vynesla modul RSS New Step s nejbohatším mužem světa Jeffem Bezosem a třemi dalšími vesmírnými turisty k hranici vesmíru. Nosná raketa i modul s posádkou po několika minutách bezpečně přistály. 

Bezos následoval svého konkurenta v rodící se lukrativní vesmírné turistice Richarda Bransona, který se v raketoplánu VSS Unity své společnosti Virgin Galactic podíval k hranici vesmíru 11. července. V obou případech šlo o suborbitální lety, to znamená, že VSS Unity ani modul RSS New Step nedosáhly oběžné dráhy kolem Země. Včerejší let ale překonal hranici kosmického prostoru i podle mezinárodních měřítek. Za tu je považována tzv. Kármánova hranice ve výšce 100 km na zemí. To raketoplán Richarda Bransona nedokázal – ve Spojených státech se pro hranici kosmického prostoru počítá výška 50 mil (80 467 metrů).

„Nejlepší den vůbec,“ prohlásil Bezos nadšeně poté, co modul dosedl na zem. Let trval deset minut a všechny jeho fáze proběhly zdárně podle plánu. Modul se po třech minutách od startu oddělil od nosné rakety a pak vystoupal sám do výšky 107 kilometrů (310 tisíc stop). Mezitím znovupoužitelný první stupeň New Shepard přistál kolmo na stanoveném místě a zhruba tři minuty poté se na zem bezpečně vrátila i posádka modulu.

Bezos a jeho spolucestující si užili zhruba tříminutový stav beztíže. Předtím si ale při stoupání vzhůru s raketou ještě vyzkoušeli přetížení téměř 6G, tedy šestinásobku normální zemské gravitace. Na rozdíl od Bransonova pilotovaného raketoplánu byl Bezosův modul zcela automatizovaný. Pro let vzhůru, sestup ani přistání nebyl potřeba žádný profesionální personál na palubě.

Trojnásobné nej…

Včerejší let byl výjimečný mimo jiné i tím, že najednou překonal rekordy nejstaršího i nejmladšího člověka ve vesmíru. S Jeffem Bezosem letěli jeho bratr Mark Bezos a také 82letá průkopnice letectví Wally Funková a 18letý Oliver Daemen. Doposud byl nejstarším astronautem John Glenn, který v roce 1962 jako první Američan obletěl zeměkouli a do vesmíru se znovu podíval v roce 1998, když mu bylo 77 let. Nejmladším byl do dneška ruský kosmonaut German Titov, který v roce 1961 letěl ve 25 letech.

TIP: Zlatá éra dobývání kosmu: Kdy se do vesmíru podívají obyčejní lidé?

O třetí zápis do historie se zapsal sám Jeff Bezos. S majetkem ve výši 177 miliard dolarů je totiž nejbohatším člověkem, který se do vesmíru podíval. Reálně jej v tomto směru může překonat snad jen majitel automobilky Tesla a SpaceX Elon Musk, s odhadovaným majetkem okolo 155 miliard dolarů.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907