Zlatá éra dobývání kosmu: Kdy se do vesmíru podívají obyčejní lidé?

Žijeme ve zlaté éře kosmických technologií, průmyslu a brzy i turistiky. Ekonomové očekávají velké věci

27.03.2019 - Stanislav Mihulka

V posledních letech se roztrhl pytel s úspěchy letů do vesmíru. Vděčíme za to hlavně soukromým společnostem, jako je SpaceX Elona Muska. Druhý dech chytila i NASA, která se chce v dohledné době vrátit na Měsíc a už tam i zůstat. Podle ekonomů vlastně žijeme ve zlaté éře dobývání vesmíru, která konečně začala po dlouhém období stagnace. Odborníci odhadují, že do roku 2040 by se měla hodnota vesmírného průmyslu a technologií oproti dnešku ztrojnásobit.

Vesmírný průmysl stále roste. Soukromé společnosti poskytují technologie, přístroje i materiály. Některé z nich staví satelity rozmanitých velikostí, jiné, jako třeba právě SpaceX nebo Blue Origin Jeffa Bezose už mají i nosné rakety, s nimiž chtějí podstatně snížit cenu za dopravu nákladu na oběžnou dráhu.

Rozvoj vesmírné turistiky

Revoluce probíhá i ve vesmírné turistice. Už brzy se první lidé podívají do vesmíru a zřejmě tam zamíří i hromadná doprava. Na cesty delší než 10 hodin se každoročně vydá asi 150 milionů pasažérů. Kdyby si 5 procent z nich zaplatilo lístek za suborbitální let, který by se měl vejít do částky 2 500 dolarů (téměř 57 tisíc Kč), znamenalo by to zisk více než 20 miliard dolarů (455 miliard Kč) ročně.

TIP: Společnost Blue Origin chce vzít první turisty do vesmíru již v dubnu 2019

Analytici jsou přesvědčeni, že pokud se technologie pro suborbitální lety a vesmírnou turistiku osvědčí, brzy se z cest do vesmíru stane relativně běžná záležitost přístupná velkému množství lidí. Rozvoj vesmírné turistiky povede ke snižování cen a není tím pádem vyloučeno, že se řada z nás za svého života do vesmíru skutečně podívá.