Rekordní Koruna Himálaje: Nepálec Purja zdolal všech 14 osmitisícovek za půl roku

30.10.2019 - Martin Reichman

Nepálský horolezec Nirmal ‘Nims’ Purja si připsal rychlostní rekord ve zdolání 14 nejvyšších vrcholů světa. Kompletní Korunu Himálaje zvládl za pouhých šest měsíců a šest dní


Reklama

Šestatřicetiletý Nirmal ‘Nims’ Purja, bývalý člen britských speciálních vojenských sil, zahájil svou misi s názvem Possible 14/7 výstupem na Annapurnu 23. dubna a završil ji pondělním zdoláním Šiša Pangmy. Mezitím v květnu během 48 hodin vystoupil na vrcholy Mount Everestu, Lhoce a Makalu, čímž se zapsal do Guinessovy knihy rekordů.

„Než jsem začal, každý se tomu smál,“ řekl Purja. „Musíte věřit ve své schopnosti a vždy zůstat pozitivní, protože někdy věci nepůjdou tak, jak byste chtěli. Pak můžete dokázat nemožné,“ dodal.

TIP: Ďábelský triatlon kolem světa: Přes oceán, na kole i přes Mount Everest

„Je to jedinečný milník v horolezectví, co se logistiky, diplomacie a provedení týče,“ řekl Ital Reinhold Messner, který všech 14 osmitisícových vrcholů zdolal v roce 1986 jako první na světě, navíc bez použití kyslíku. „Purja dokázal něco, co už dřív slibovalo několik horolezců ze Západu, ale většina z nich s tím ani nezačala,“ dodal pětasedmdesátiletý Messner, jemuž dobytí Koruny Himálaje trvalo 16 let.

Dosavadní rekordní zápis patřil Korejci Kim Čchang-ha. Tomu zdolání všech 14 osmitisícových vrcholů trvalo sedm let, deset měsíců a šest dnů. Na rozdíl od Nepálce to ale Korejec dokázal bez kyslíkových přístrojů.

Koruna Himálaje

Korunu Himálaje tvoří čtrnáct vrcholů, jejichž výška přesahuje 8 000 m n. m. Název se odvozuje od skutečnosti, že se všechny nacházejí v relativně nedalekých pohořích Himálaj a Karákóram. Poprvé Korunu Himálaje zdolal v roce 1986 Ital Reinhold Messner.

  • Zdroj textu:

    ČTK, Profimedia

  • Zdroj fotografií: Profimedia, Wikipedie

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Vesmír

Obnova historických budov vyžaduje znalost tradičních technik, jako je práce se dřevem či tvorba jemných omítek.

Zajímavosti

Letecká doprava v Chicagu

Věda

Dnes silnice číslo 66 slouží hlavně turistům a nostalgikům.

Historie

Výskoky nad hladinu (tzv. breaching) keporkaci daleko více prováděli, když od sebe byly velrybí skupiny dál...

Příroda
Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907