Riskantní povolání: Letušky a stevardi častěji onemocní rakovinou

29.06.2018 - Stanislav Mihulka

Stres, nedostatek spánku, náročné prostředí i ionizující záření zřejmě přispívají ke zvýšenému výskytu nádorů u palubních posádek

<p>Letušky v Japonsku během cesty na letiště</p>

Letušky v Japonsku během cesty na letiště


Reklama

Letušky a stevardi, čili palubní průvodčí v letecké dopravě, mají náročné povolání. Jsou neustále pod velkým psychickým tlakem a musejí se vždy spolehlivě postarat o nejrůznější cestující v několika kilometrech nad zemí.

Kromě toho také často ohrožují svůj spánkový rytmus, dýchají nepříliš kvalitní vzduch a jsou vystavováni ionizujícímu záření, které proniká do vyšších vrstev atmosféry. To všechno jsou rizikové faktory, které souvisejí s výskytem rakoviny.

TIP: Zlovolné klima: Oteplování zdržuje leteckou dopravu

Potvrzují to i čerstvé závěry vědců, které ukazují, že palubní posádky dopravních letadel trpí mnoha různými typy rakoviny častěji, než průměrní lidé. Vyšší prevalenci všech zkoumaných typů rakoviny - zejména pak rakoviny prsu, zhoubné i nezhoubné rakoviny kůže zaznamenali výzkumníci hlavně u žen. Podle výzkumníků sice nelze jednoznačně hovořit o přímém prokázání příčiny a důsledku, souvislost ale podle výzkumníků vyloučit rozhodně nelze. Podle autorů jde o jeden z největších výzkumů, které se zabývají rakovinou stevardů a letušek.

  • Zdroj textu:

    Biomed Central, Environmental Health

  • Zdroj fotografií: Mr. Brian / Wikimedia Commons

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Vesmír

Obnova historických budov vyžaduje znalost tradičních technik, jako je práce se dřevem či tvorba jemných omítek.

Zajímavosti

Letecká doprava v Chicagu

Věda

Dnes silnice číslo 66 slouží hlavně turistům a nostalgikům.

Historie

Výskoky nad hladinu (tzv. breaching) keporkaci daleko více prováděli, když od sebe byly velrybí skupiny dál...

Příroda
Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907