Robotický kopilot se naučil pilotovat vrtulník Sikorsky

08.11.2018 - Stanislav Mihulka

Lidské posádky letadel a vrtulníků brzy dostanou robotické autonomní parťáky

<p>Demonstrační vrtulník Sikorsky S-76B</p>

Demonstrační vrtulník Sikorsky S-76B


Reklama

Až doposud pilotovaly vrtulníky čistě lidské posádky. To by se ale brzy mohlo změnit. Přinejmenším jedním z pilotů by mohl být robot, který ušetří jednoho člena posádky a bude za letu pomáhat lidskému pilotovi. Takovou technologii vyvíjí i americká vojenská výzkumná agentura DARPA, pod názvem ALIAS (z anglického Aircrew Labor In-Cockpit Automation System).

Robotický systém ALIAS už má za sebou více než 300 hodin autonomního letu na demonstračním vrtulníku Sikorsky S-76B. Velkou výhodou tohoto zařízení je, že není šité na míru jednomu typu vrtulníku či letadla. Je univerzální a může být na instalováno na rozmanité typy létajících strojů. ALIAS se přizpůsobí řízení konkrétního typu stroje. Lidský pilot přitom může s robotem komunikovat pomocí tabletu.

TIP: Nový vynález DARPA: Piloty letadel podpoří robotická paže ALIAS

Poslední letový test vrtulníku Sikorsky se systém ALIAS na palubě byl navíc výjimečný tím, že se robotem neletěli speciálně vycvičení piloti společnosti Sikorsky. Za řízením byli vojenští piloti americké armády. Robot ALIAS by v budoucnu podle všeho neměl s vrtulníky či letadly létat sám. Naproti tomu bude hrát roli pomocného pilota, který bude pečlivě a neúnavně během letu hlídat rutinní záležitosti, jako hodně pokročilá verze elektronických asistentů v automobilech. Lidští piloti budou mít tím pádem více času a prostoru pro jiné aktivity, ať už civilního nebo vojenského charakteru. Teď přijdou na řadu testy systému ALIAS ve vrtulnících Sikorsky UH-60 Black Hawk americké armády.

  • Zdroj textu:

    Lockheed Martin, DARPA

  • Zdroj fotografií: Lockheed Martin, DARPA

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zatímco maso delfínů se prodává za desetitisíce korun, cena živých vycvičených zvířat stoupá k milionu.

Zajímavosti

Palác vypadá velmi křehce a romanticky. Jsou tady ale i sloupy, které jsou zbarveny dočervena... Prý to je krev tady umučených!

Historie

Mlhovina v Andromedě

Galaxie M31 je od Země vzdálena 2,54 milionu světelných roků. V průměru měří 220 tisíc světelných let, tudíž je za dobrých podmínek viditelná jako mlhavý obláček v souhvězdí Andromedy – odtud používané označení „mlhovina v Andromedě“. Na základě nových poznatků bylo v roce 2010 potvrzeno, že M31 vznikla jako důsledek srážky dvou menších útvarů zhruba před osmi miliardami let: Dokládají to dvě černé díry v jejím středu. Kolize galaxií – tzv. galaktický kanibalismus – představovaly v minulosti jeden z mechanismů, jak se utvářely velké hvězdné ostrovy.

Vesmír

Domobranci cvičí se speciálním protitankovým minometem

Válka
Revue

Z DNA sice není možné vyčíst přesnou délku života, umožňuje nám ale odhadnout průměrný věk.

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907