Rok 2017 v obrazech NASA: Zatmění Slunce, supernova i mezihvězdná planetka

01.01.2018 - Martin Reichman

NASA uveřejnila přehled obrázků, které v roce 2017 nejvíce bodovaly na jejím účtu na Instagramu. Příspěvky Úřadu pro letectví a vesmír sleduje na této sociální síti téměř 30 milionů lidí. Prohlédněte si desítku nejoceňovanějších fotografií a ilustrací uplynulého roku

Kolize dvojice supermasivních černých děr - Na počátku roku 2017 se vědcům podařilo zachytit kolizi dvojice supermasivních černých děr. Za objevem stála observatoř LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) a šlo o její v pořadí již třetí detekci podobného jevu.

Jižní Itálie pohledem z ISS - Snímek pořízený italským astronautem Paolo Nespolim z paluby ISS zachycuje část jižní Itálie a Sicílii.

Černý pátek černých děr - Black Friday je zejména v USA a v Kanadě považován za začátek předvánoční nákupní horečky. Již několik let je ale i příležitostí pro vesmírné agentury NASA a ESA představit veřejnosti nejnovější poznatky týkající se fenoménu černých děr.

Stavební kameny v souhvězdí Kassiopeii - Exploze supernov jsou zdrojem ohromného množství energie, Jsou ale také zdrojem důležitých prvků, které patří mezi základní stavební kameny života. Takhle zachytila explozi supernovy Cassiopeia A rentgenová observatoř Chandra.

Jupiter v modrém - Na vzdálenost pouhých 19 tisíc kilometrů se k svrchním vrstvám atmosféry Jupitera dokázala v průběhu října přiblížit sonda Juno. Takto se sondě podařilo zachytit mračna nad severní polokoulí planety.

Extrasolární návštěvník - Na konci listopadu objevili astronomové podivný, temně červený a asi 400 metrů dlouhý, převážně železný objekt. Těleso bylo původně klasifikováno jako kometa, pozorování provedená řadou zařízení včetně přístrojů ESO však neodhalila žádné známky kometární aktivity. Těleso bylo následně reklasifikováno na mezihvězdnou planetku (což je zcela nová, dosud nepoužívaná kategorie těles). Dostal označení 1I/2017 U1 a jméno `Oumuamua.

ISS a superúplněk - Snímků Mezinárodní vesmírné stanice tranzitující přes měsíční kotouč existuje bezpočet. Na počátku prosince se ale podařilo zachytit tranzit ISS přes kotouč tzv. superúplňku. V tento den našeho kosmického souseda od Země dělilo 357 492 km.

Noční domovina - Podobně jako snímek Paola Nespoliho zaujala i noční fotografie, kterou z paluby ISS pořídil americký astronaut Mark Vande Hei. Fotografie z výšky 400 kilometrů zachycuje města Little Rock, Memphis, Jackson, New Orleans, Birmingham nebo třeba Miami.

Zatmění po 99 letech - Pondělí 21. srpna 2017 nabídlo obyvatelům úzkého pásu napříč 14 americkými státy výjimečnou podívanou. Po dlouhých 99 letech zde bylo k vidění úplné zatmění Slunce. To poslední se v této části USA odehrálo 8. června 1918.

Zatmění nad jezerem Ross Lake - Nejoceňovanějším snímkem uplynulého roku na instagramovém účtu NASA se stala kompozitní fotografie Billa Ingallse, zachycující průběh zatmění Slunce nad jezerem Ross Lake. Vítězný snímek ocenilo přes 1,4 milionu návštěvníků.