Romantika zašlých časů: Poznejte nejúchvatnější viadukty světa

25.11.2020 - Martin Reichman

Viadukty jsou stavby tvořené pravidelnými oblouky, které znali již Římané. Od Evropy po Indii je mnoho takovýchto staveb, které často přetrvaly i staletí. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější

<p><strong>Landwasserský viadukt</strong> je jednokolejný šestiklenbový zakřivený železniční viadukt, který se vine nad švýcarskou říčkou Landwasser a spojuje zastávky Alvaneu a Filisur. Na své jihovýchodní straně ústí do 216 metrů dlouhého Landwasserského tunelu. Viadukt navrhl <strong>Alexander Acatos</strong> a v letech 1901 až 1902 jej postavila firma Müller & Zeerleder. <strong>Stavba, která se nachází ve výšce přes tisíc metrů nad mořem, je 65 metrů vysoká a na délku měří 136 metrů.</strong> Od roku 2008 je viadukt součástí kulturního dědictví UNESCO.</p>

Landwasserský viadukt je jednokolejný šestiklenbový zakřivený železniční viadukt, který se vine nad švýcarskou říčkou Landwasser a spojuje zastávky Alvaneu a Filisur. Na své jihovýchodní straně ústí do 216 metrů dlouhého Landwasserského tunelu. Viadukt navrhl Alexander Acatos a v letech 1901 až 1902 jej postavila firma Müller & Zeerleder. Stavba, která se nachází ve výšce přes tisíc metrů nad mořem, je 65 metrů vysoká a na délku měří 136 metrů. Od roku 2008 je viadukt součástí kulturního dědictví UNESCO.

<p><strong>Viadukt Port-Launay</strong> nebo také <strong>viadukt Guilly-Glas</strong> je 375 metrů dlouhý a 55 metrů vysoký most nad řekou Aulne. Viadukt je dílem čtveřice francouzských architektů a jeho výstavba začala v roce 1864. Do provozu byl tento dvanáctiobloukový viadukt uvedený o dva roky později. <strong>K jeho stavbě byl použitý kámen ze 110 kilometrů vzdáleného žulového lomu v Rostrenenu a většina materiálu potřebného k jeho stavbě byla na místo dopravena po řece.</strong></p>

Viadukt Port-Launay nebo také viadukt Guilly-Glas je 375 metrů dlouhý a 55 metrů vysoký most nad řekou Aulne. Viadukt je dílem čtveřice francouzských architektů a jeho výstavba začala v roce 1864. Do provozu byl tento dvanáctiobloukový viadukt uvedený o dva roky později. K jeho stavbě byl použitý kámen ze 110 kilometrů vzdáleného žulového lomu v Rostrenenu a většina materiálu potřebného k jeho stavbě byla na místo dopravena po řece.

<p>Mostů, které nesou nějaké to „nej“, existují po celém světě desítky. Jeden takový se nachází i nedaleko českých hranic v Sasku, poblíž města Reichenbach im Vogtland. <strong>Göltzschtalbrücke, jak zní jeho název, je s 574 metry nejdelším mostem postaveným z cihel.</strong> Materiál pro stavbu viaduktu byl vybrán z čistě pragmatických důvodů – cihly byly totiž mnohem levnější než obvykle používaný žulový kámen. </p><p>Základní kámen, či spíše základní cihla viaduktu byla položena v květnu 1846 a dokončen byl o šest let později. Projekt viaduktu je dílem německého inženýra a renomovaného architekta <strong>Johanna Andrease Schuberta</strong>, který za svůj vítězný návrh dostal prémii tisíc stříbrných tolarů. <strong>Celková cena stavby se vyšplhala na 2,2 milionu tolarů, což v dnešních cenách odpovídá bezmála 70 milionům euro. Na stavbu viaduktu bylo použito celkem 26 milionů cihel.</strong></p>

Mostů, které nesou nějaké to „nej“, existují po celém světě desítky. Jeden takový se nachází i nedaleko českých hranic v Sasku, poblíž města Reichenbach im Vogtland. Göltzschtalbrücke, jak zní jeho název, je s 574 metry nejdelším mostem postaveným z cihel. Materiál pro stavbu viaduktu byl vybrán z čistě pragmatických důvodů – cihly byly totiž mnohem levnější než obvykle používaný žulový kámen. 

Základní kámen, či spíše základní cihla viaduktu byla položena v květnu 1846 a dokončen byl o šest let později. Projekt viaduktu je dílem německého inženýra a renomovaného architekta Johanna Andrease Schuberta, který za svůj vítězný návrh dostal prémii tisíc stříbrných tolarů. Celková cena stavby se vyšplhala na 2,2 milionu tolarů, což v dnešních cenách odpovídá bezmála 70 milionům euro. Na stavbu viaduktu bylo použito celkem 26 milionů cihel.

<p>Pokud by se stavitelé řídili názory politiků, impozantní viadukt by v bretaňském <strong>Morlaix</strong> nikdy nestál. <strong>Radní města se totiž obávali, že takto velká stavba negativně ovlivní proudění vzduchu ve městě a negativně ovlivní zdejší klima</strong>. Stavitelé si ale nakonec viadukt prosadili a v roce 1861 tak začal růst 292 metry dlouhý a 62 metrů vysoký železniční most. Do provozu byl uveden o čtyři roky později a od té doby je součástí klíčové železniční spojnice mezi Paříží a Brestem. Během 2. světové války byl <strong>viadukt terčem spojeneckého bombardování, a přestože Angličané shodili dna město 43 leteckých pum, viadukt zasáhla jen jediná z nich</strong>. </p>

Pokud by se stavitelé řídili názory politiků, impozantní viadukt by v bretaňském Morlaix nikdy nestál. Radní města se totiž obávali, že takto velká stavba negativně ovlivní proudění vzduchu ve městě a negativně ovlivní zdejší klima. Stavitelé si ale nakonec viadukt prosadili a v roce 1861 tak začal růst 292 metry dlouhý a 62 metrů vysoký železniční most. Do provozu byl uveden o čtyři roky později a od té doby je součástí klíčové železniční spojnice mezi Paříží a Brestem. Během 2. světové války byl viadukt terčem spojeneckého bombardování, a přestože Angličané shodili dna město 43 leteckých pum, viadukt zasáhla jen jediná z nich

<p>Dva a půl kilometru dlouhý francouzský dálniční most <strong>Millau Viaduct</strong> vyniká ve dvou ohledech: výškou a krásou. <strong>Nejvyšší z celkem sedmi pilířů měří 343 metrů (více než Eiffelova věž) a vozovka převyšuje nejnižší bod údolí o 270 metrů</strong>. Na stavbu bylo potřeba 85 tisíc kubíků betonu, slavnostního otevření se most dočkal na sklonu roku 2004. Brzy se stal pro svou ladnost vyhledávanou turistickou atrakcí a bývá považován za jeden z nejvýraznějších inženýrských počinů historie.</p>

Dva a půl kilometru dlouhý francouzský dálniční most Millau Viaduct vyniká ve dvou ohledech: výškou a krásou. Nejvyšší z celkem sedmi pilířů měří 343 metrů (více než Eiffelova věž) a vozovka převyšuje nejnižší bod údolí o 270 metrů. Na stavbu bylo potřeba 85 tisíc kubíků betonu, slavnostního otevření se most dočkal na sklonu roku 2004. Brzy se stal pro svou ladnost vyhledávanou turistickou atrakcí a bývá považován za jeden z nejvýraznějších inženýrských počinů historie.

<p>Na horské železniční trati Semmering v Rakousku, která je v provozu už více než 160 let a která je od roku 1998 zapsaná na seznamu UNESCO, je více než stovka mostů a celkem 16 viaduktů. Jedním z těch nejkrásnějších je dvoupatrový <strong>viadukt Krausel-Klause</strong>. Viadukt je dlouhý 87 metrů, do výšky měří 36 metrů. </p>

Na horské železniční trati Semmering v Rakousku, která je v provozu už více než 160 let a která je od roku 1998 zapsaná na seznamu UNESCO, je více než stovka mostů a celkem 16 viaduktů. Jedním z těch nejkrásnějších je dvoupatrový viadukt Krausel-Klause. Viadukt je dlouhý 87 metrů, do výšky měří 36 metrů. 

<p><strong>Viadukt Langwieser</strong> ve Švýcarsku, v kantonu Graubünden. Byl postavený v letech 1912-1914 pro železnici Chur – Arosa, kterou dnes provozuje Rhétská dráha, podle návrhu architekta <strong>Hermanna Schürcha</strong>. Most je dlouhý 284 metrů, přičemž ústřední oblouk je dlouhý 100 metrů a vysoký 42 metrů.</p>

Viadukt Langwieser ve Švýcarsku, v kantonu Graubünden. Byl postavený v letech 1912-1914 pro železnici Chur – Arosa, kterou dnes provozuje Rhétská dráha, podle návrhu architekta Hermanna Schürcha. Most je dlouhý 284 metrů, přičemž ústřední oblouk je dlouhý 100 metrů a vysoký 42 metrů.

<p>Cestu Harryho Pottera do čarodějné školy v Bradavicích připomíná anglický viadukt <strong>Ribblehead</strong>. Je 400 metrů dlouhý a najdete ho v Severním Yorkshiru zhruba 45 kilometrů na severozápad od města Skipton. Přestože se po něm první vlaky proháněly již v roce 1876, dodnes je stále v provozu. Před 40 lety měla trať namále - její provozovatel British Rail navrhoval její zrušení. Proti nápadu se ale postavila veřejnost a trať byla alespoň z části zachována.</p>

Cestu Harryho Pottera do čarodějné školy v Bradavicích připomíná anglický viadukt Ribblehead. Je 400 metrů dlouhý a najdete ho v Severním Yorkshiru zhruba 45 kilometrů na severozápad od města Skipton. Přestože se po něm první vlaky proháněly již v roce 1876, dodnes je stále v provozu. Před 40 lety měla trať namále - její provozovatel British Rail navrhoval její zrušení. Proti nápadu se ale postavila veřejnost a trať byla alespoň z části zachována.

  • Zdroj textu:

    Wikipedie, 100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Profimedia, Shutterstock



Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Vykopávky odkryly například závod na zpracování ryb. Velká část starého fénického města ale leží pod hladinou moře.

Zajímavosti

Oko mouchy pracuje čtyřikrát rychleji než naše. Proto mají naše pokusy plácnout ji jen malou šanci na úspěch.

Příroda

Hmotnost supermasivní černé díky v srdci kvasaru J0313-1806 odpovídá 1,6 miliardám Sluncí.

Vesmír

V budoucnu by Maci Currinová ráda studovala vysokou školu ve Velké Británii a zároveň by se chtěla stát nejvyšší profesionální modelkou na světě.

Revue

Tlak panovníků na odvádění daní v penězích, nikoliv v naturáliích, přinesl zánik směnného obchodu.

Historie
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907