Rover NASA Opportunity na Marsu zasáhla obrovská písečná bouře

12.06.2018 - Stanislav Mihulka

Opportunity pracuje na Marsu déle než 14 let. Nyní se musí vypořádat s přívalem písku

<p>Rover Opportunity na Marsu</p>

Rover Opportunity na Marsu

Štěstí amerických robotických průzkumníků na Marsu je vrtkavé. Curiosity v těchto dnech ohlásila další významné objevy, zatímco menší rover Opportunity (oficiálně Mars Exploration Rover – B), který studuje povrch Marsu od počátku roku 2004, právě zasáhla gigantická písečná bouře.

Písečnou bouři zaznamenala jako první sonda NASA Mars Reconnaissance Orbiter, působící na oběžné dráze Marsu. Operátoři sondy zjistili, že se písečná bouře formuje v oblasti, kde pracuje Opportunity, a upozornili na to tým operátorů roveru. Ti se pak mohli v rámci možností připravit na příval písku.

Opportunity v bouři

Po krátkém čase bouře skutečně udeřila. V pátek 8. června pokryla více než 18 milionů kilometrů čtverečních povrchu rudé planety, což přesahuje rozlohu celé severní Ameriky. Podle NASA nejsou sice podobné bouře na Marsu úplně běžné, ale ani zcela výjimečné. Vznikají náhle, ale pak trvají celé týdny, někdy i měsíce.

TIP: Opportunity v ohrožení: Vážnou závadu vyřešil reset paměti

Od 6. června významně poklesla úroveň energie, kterou má Opportunity k dispozici, očividně kvůli solárním panelům pokrytým pískem. Pokud bouře potrvá příliš dlouho, mohl by být rover bez energie ohrožený přílišným chladem. Právě chlad zřejmě v roce 2010 vyřadil z činnosti dvojče Opportunity, rover jménem Spirit. Inženýři v NASA jsou ale optimističní - rover Opportunity už podle nich zvládl i horší věci.

Space.com/NASA