Rudá planeta dobyta: Minulost a budoucnost vesmírných misí na Mars

20.05.2019 - Vilém Koubek

Úspěšné misi na Mars předchází nejen obrovské investice a plánování, ale také několikaleté sestavování a testování, návštěvy státníků a v neposlední řadě netrpělivé čekání. Bylo tomu tak loni, když cestu na vzdálenou planetu zvládla sonda InSight, i při prvních pokusech před padesáti lety

<h3>Marsovské selfie </h3><p>Rover <strong>Curiosity</strong> <em>(anglicky „zvídavost“)</em> přistál na Marsu 6. srpna 2012, s cílem zkoumat tamní klima i geologii a pátrat po stopách vody či živých organismů. Mise měla trvat dva roky, následně však byla prodloužena na neurčito a Curiosity pracuje dodnes. Snímek z 5. srpna 2015 jej zachycuje na úbočí hory Mount Sharp, těsně před navrtáním kamene pojmenovaného Buckskin.</p>

Marsovské selfie

Rover Curiosity (anglicky „zvídavost“) přistál na Marsu 6. srpna 2012, s cílem zkoumat tamní klima i geologii a pátrat po stopách vody či živých organismů. Mise měla trvat dva roky, následně však byla prodloužena na neurčito a Curiosity pracuje dodnes. Snímek z 5. srpna 2015 jej zachycuje na úbočí hory Mount Sharp, těsně před navrtáním kamene pojmenovaného Buckskin.

<h3>Nejmladší průzkumník</h3><p>K „obyvatelům“ Marsu se nejnověji připojila robotická sonda <strong>InSight</strong>: K rudé planetě se vydala loni 5. května a 26. listopadu bezpečně dosedla na její povrch. Vypravit ji na cestu stálo v přepočtu 18,6 miliardy korun a průzkumník musel k cíli urazit 483 milionů kilometrů. Snímek zachycuje poslední laboratorní testy, při nichž se zkoušelo, zda se fotovoltaické články sondy bez problémů rozevřou.</p>

Nejmladší průzkumník

K „obyvatelům“ Marsu se nejnověji připojila robotická sonda InSight: K rudé planetě se vydala loni 5. května a 26. listopadu bezpečně dosedla na její povrch. Vypravit ji na cestu stálo v přepočtu 18,6 miliardy korun a průzkumník musel k cíli urazit 483 milionů kilometrů. Snímek zachycuje poslední laboratorní testy, při nichž se zkoušelo, zda se fotovoltaické články sondy bez problémů rozevřou.

<h3>Falešný Mars</h3><p>Testovací areály NASA zahrnují také oblasti, jež simulují marsovské prostředí a kde se odehrávají cvičné jízdy roverů. Zavítal tam mimo jiné viceprezident <strong>Mike Pence</strong> (třetí zprava), když loni při své cestě napříč Spojenými státy „kontrolně“ navštívil americkou kosmickou agenturu.</p>

Falešný Mars

Testovací areály NASA zahrnují také oblasti, jež simulují marsovské prostředí a kde se odehrávají cvičné jízdy roverů. Zavítal tam mimo jiné viceprezident Mike Pence (třetí zprava), když loni při své cestě napříč Spojenými státy „kontrolně“ navštívil americkou kosmickou agenturu.

<h3>Rodinka pohromadě </h3><p>Pozemské modely marsovských roverů mimo jiné ukazují postupný nárůst schopností nosných raket. Nejmenší <strong>Sojourner</strong> z roku 1996 vážil jen 12 kg, dvojčata <strong>Spirit</strong> a <strong>Opportunity</strong> startující v roce 2003 už 185 kg a dosud aktivní <strong>Curiosity</strong>, jenž se k rudé planetě vydal před sedmi lety, má hmotnost 900 kg.</p>

Rodinka pohromadě

Pozemské modely marsovských roverů mimo jiné ukazují postupný nárůst schopností nosných raket. Nejmenší Sojourner z roku 1996 vážil jen 12 kg, dvojčata Spirit a Opportunity startující v roce 2003 už 185 kg a dosud aktivní Curiosity, jenž se k rudé planetě vydal před sedmi lety, má hmotnost 900 kg.

<h3>Poprvé a naposledy</h3><p>První sondou, která úspěšně dosedla na povrch rudé planety, se stal <strong>Mars 3</strong> – vydržel odtud ovšem vysílat pouze 14,5 sekundy. Šlo přitom o jediný zdařilý pokus Sovětského svazu o přistání na Marsu, poté už následovala jen série havárií.</p>

Poprvé a naposledy

První sondou, která úspěšně dosedla na povrch rudé planety, se stal Mars 3 – vydržel odtud ovšem vysílat pouze 14,5 sekundy. Šlo přitom o jediný zdařilý pokus Sovětského svazu o přistání na Marsu, poté už následovala jen série havárií.

<h3>Připravujeme budoucnost</h3><p>Zatímco loni na povrchu Marsu bezpečně přistála sonda InSight a momentálně jej aktivně zkoumá, NASA už připravuje následující misi k rudé planetě: Uskutečnit by se měla v červenci 2020, a pokud všechno půjde podle plánu, přibude v rodině marsovských vozítek další dálkově ovládaný člen.</p>