Rumunský TACAM R-2: Stíhač tanků na podvozku Škoda
Těsně před druhou světovou válkou zavedla rumunská armáda exportní podobu čs. lehkého tanku LT vz. 35, ale toto vozidlo relativně rychle pozbylo bojovou hodnotu. Padlo proto rozhodnutí použít funkční podvozky coby základ pro stíhače tanků, jejichž výzbroj tvořily kořistní sovětské kanony.
V letech 1939–1945 se rozsáhle uplatňovaly stíhače tanků, tedy obrněná vozidla, která byla postavena na tankovém podvozku, ale nesla kanon větší ráže než původní stroj. Kanon se zpravidla nacházel v pevné, často dokonce i shora otevřené nástavbě, a tudíž výsledné vozidlo představovalo oproti tanku jednodušší a levnější konstrukci. Nabízela se proto možnost využít též podvozky zastaralých či nevyhovujících strojů, přičemž přesně tímto způsobem se zrodil i rumunský typ s označením TACAM R-2.
Podle německého návodu
Rumunsko se jako člen někdejší Malé dohody řadilo mezi významné zákazníky vyspělého československého průmyslu a ve druhé polovině 30. let koupilo 126 lehkých tanků R-2, jak se označovala exportní verze známého LT vz. 35 společnosti Škoda Plzeň. V době zrodu šlo o vcelku moderní konstrukci, která ale v prvních letech války rychle zastarala, a proto rumunská armáda v roce 1943 zažádala o zvýšení bojové hodnoty R-2.
Provedená studie ukázala, že přezbrojení novým kanonem by již nepřineslo velký prospěch, avšak šasi lze použít pro stíhač tanků se silnější výzbrojí v pevné nástavbě, jež by obdržela odolnější pancéřování. Následovala proto zakázka na stavbu prototypu, který fakticky kopíroval postup, jenž se osvědčil u německých vozidel řady Marder, a to včetně montáže kořistního sovětského děla.
Prototyp dostal 76,2mm kanon F-22, jenž se nalézal v nástavbě z pancéřových plechů, které rovněž pocházely ze sovětských obrněnců. Testy ukázaly, že jde o vcelku zdařilou kombinaci, ovšem pro sériové kusy byl zvolen jiný typ kanonu shodné ráže, a to ZIS-3. Vozidlo si ponechalo jeden z původních dvou kulometů ZB-53.
TACAM R-2
- OSÁDKA: 3 muži
- BOJOVÁ HMOTNOST: 12 t
- DÉLKA: 5,00 m
- ŠÍŘKA: 2,06 m
- VÝŠKA: 2,32 m
- MOTOR: benzinový Škoda T-11/0 o výkonu 93 kW
- MAX. RYCHLOST: 30 km/h
- MAX. DOJEZD: 160 km
- MAX. TLOUŠŤKA PANCÉŘOVÁNÍ: 25 mm
- VÝZBROJ: 1× kanon ZIS-3 ráže 76,2 mm (30 nábojů), 1× kulomet ZB-53 ráže 7,92mm (1 350 nábojů)
Změna plánů
Armáda poté schválila přestavbu dvaceti R-2 na stíhače tanků, které dostaly oficiální označení Tun Anticar pe Afet Mobil R-2 (protitankové dělo na samohybné lafetě R-2), tedy zkráceně TACAM R-2. Tanky určené k přestavbě posléze opustily službu a v první polovině roku 1944 absolvovaly přestavbu, přičemž výsledné stroje vstoupily do výzbroje v červenci 1944. Zpočátku se zamýšlel dvojnásobný počet, jenže zkoušky ukázaly, že 76,2mm kanon představuje proti sovětským T-34 efektivní zbraň jen na vzdálenost asi 500–600 m. To se jevilo jako příliš málo, takže zůstalo pouze u 20 kusů a rozběhly se studie směřující k montáži silnějšího kanonu, patrně německého ráže 75 nebo 88 mm.
Na to však již nedošlo, jelikož Bukurešť v létě 1944 změnila strany a přidala se do spojeneckého tábora. Vozidla TACAM R-2 se tudíž do operací proti Rudé armádě nikdy nezapojila a místo toho se zúčastnila bojů proti německým a maďarským silám, které probíhaly na území Rumunska, Maďarska, Rakouska a nakonec i Československa. Do současnosti se zachoval jen jediný TACAM R-2, který stojí ve vojenském muzeu v Bukurešti.