Rusko se po roce 2024 stáhne z Mezinárodní vesmírné stanice

Rusko se po roce 2024 stáhne z projektu Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Při jednání s prezidentem Vladimirem Putinem to oznámil nový nový šéf ruské vesmírné agentury Roskosmos Jurij Borisov.

27.07.2022 - Zuzana Rychlá a ČTK

„Samozřejmě budeme plnit všechny naše závazky vůči našim partnerům, ale rozhodnutí o odchodu z této stanice po roce 2024 bylo přijato,“ řekl Borisov. „Myslím, že do té doby začneme vytvářet ruskou orbitální stanici,“ dodal. Vybudování ruské orbitální stanice (ROSS) bude podle něj hlavní prioritou Roskosmosu v oblasti pilotované kosmonautiky.

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov dnes na dotaz agentury TASS řekl, že rozhodnutí odstoupit z projektu ISS po roce 2024 bylo přijato už dříve. Borisovovo prohlášení potvrdilo předchozí vyjádření ruských představitelů o záměrech Moskvy opustit Mezinárodní vesmírnou stanici po tomto roce.

Ruské rozhodnutí odejít z ISS přichází v době mimořádného napětí mezi Moskvou a Západem kvůli ruské vojenské agresi na Ukrajině. Navzdory rozkolu se však NASA a Roskosmos začátkem měsíce dohodly na pokračování společných letů na ISS.

„Je to politováníhodný vývoj, vzhledem k důležité vědecké práci vykonávané na ISS, drahocenné profesionální spolupráci, kterou naše vesmírné agentury během let udržovaly a především vzhledem k naší obnovené dohodě o spolupráci na vesmírných letech,“ reagoval na výroky z Moskvy mluvčí americké diplomacie Ned Price.

„Zatím nic oficiálního,“ uvedla zase vysoká představitelka NASA Robyn Gatensová, když byla tázána na odchod Rusů z projektu ISS. „Taky jsme se o tom doslova právě dozvěděli. Nic oficiálního jsme nedostali,“ dodala. Oznámení okomentoval na Twitteru také Elon Musk, který lakonicky popřál Rusům šťastnou cestu.

TIP: NASA zkoumá, jak by mohla udržovat ISS na oběžné dráze bez Rusů

Mezinárodní vesmírná stanice v současné době zůstává jednou z posledních oblastí spolupráce mezi Moskvou a Západem, který na Rusko uvalil sérií sankcí kvůli invazi na Ukrajině. Navzdory vypjaté situaci na Zemi sedm obyvatel ISS opakovaně tvrdilo, že spolu na oběžné dráze vycházejí dobře, stejně jako řídící týmy v americkém Houstonu a v Moskvě. Současné osazenstvo stanice tvoří tři Američané, tři Rusové a Italka.

NASA, CC0