Rusko se kvůli sankcím stáhne z Mezinárodní vesmírné stanice

Šéf ruského vesmírného programu oznámil, že Moskva se stáhne z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Podle státních médií je to důsledek sankcí uvalených na zemi kvůli invazi na Ukrajinu.

02.05.2022 - Zuzana Rychlá a ČTK

„Rozhodnutí už bylo přijato, nejsme povinni o něm veřejně hovořit,“ řekl podle agentury TASS šéf ruské vesmírné agentury Roskosmos Dmitrij Rogozin v sobotním rozhovoru se státní televizí. „Mohu říci jen tolik, že v souladu s našimi závazky budeme naše partnery o ukončení práce na ISS informovat s ročním předstihem,“ dodal.

TIP: NASA zkoumá, jak by mohla udržovat ISS na oběžné dráze bez Rusů

Rogozin na začátku dubna pohrozil ukončením ruské mise, pokud Spojené státy, Evropská unie a Kanada nezruší sankce vůči podnikům zapojeným do ruského kosmického průmyslu. Mimo jiné naznačoval, že by Rusové mohli spolupráci kolem ISS ukončit, načež by mohl následovat „nekontrolovaný sestup“ stanice na území USA nebo Evropy. Výzkumná vesmírná stanice byla až do ruské invaze na Ukrajinu vzácnou oblastí spolupráce mezi Ruskem a USA a jejich spojenci, a to navzdory neustále se zhoršujícím vztahům.

Ve středu na ISS přiletěla na palubě lodi od firmy SpaceX trojice amerických astronautů s italskou kolegyní. Na ISS budou s dalšími třemi Američany, třemi ruskými astronauty a Němcem Matthiasem Maurerem.