S opicí kolem světa: Nejmenší motorka, která startovala na Dakaru

28.05.2017 - Kateřina Helán Vašků

Říká se jí „opice“ – prý tak totiž vypadá člověk, který ji řídí. Vejde se vám do kufru auta, ale zároveň na ní dojedete třeba i do Afriky. Před čtyřiceti lety se na miniaturních motorkách měli učit jezdit malí kluci, dnes na nich však „řádí“ hlavně dospělí

V sedle „opice“ -<p>Minimotorky zvané „opice“ spatřily světlo světa přibližně před čtyřiceti lety.</p>
V sedle „opice“ -

Minimotorky zvané „opice“ spatřily světlo světa přibližně před čtyřiceti lety.


Reklama

Zcela přesnou inspiraci pro vznik minimotorky, na níž řidič sedící v podřepu skutečně připomíná opici, dnes neznáme. Podle jedné z teorií se stroj zrodil v Japonsku a byl konstruován tak, aby na něm mohly jezdit i děti. Jiní připisují jeho počátky americkým zábavním parkům, kde měl představovat další atrakci. Vyloučit nelze ani spojitost s válkou, přičemž by prapředky „opic“ mohly být tzv. welbiky, jež sloužily jako lehké skládací motorky pro výsadkáře. 

Vůbec první Hondou Monkey se stal v roce 1961 model Z100, fungoval však spíš jako atrakce a v prodeji se nikdy neobjevil. Všeobecně proslula teprve řada Z50 s modely A, J, M a R – především v Americe a v Austrálii.  

Afrikou na pitbiku 

Cestovatel a motorkář Jaroslav Šíma ví o kvalitách malé motorky své. S opicí nazývanou také „pitbike“ totiž vyrazil do Afriky a přes Dakar na ní dojel až do Mali. „K Africe tíhnu už dlouhá léta, s opicí to byla moje čtyřiadvacátá cesta na africký kontinent. Od počátku jsem věděl, že s tímhle malým motocyklem tam nebudu mít problém,“ vysvětluje Šíma. 

A jeho slova se naplnila. Celkem šestnáct tisíc kilometrů najetých na stroji, který unese v náručí, si motorkář nemohl vynachválit: „Úhel mezi stehnem a lýtkem je naprosto stejný jako na běžné motorce, na stroji se dobře sedí, protože má zvýšené sedlo. Měl jsem ho trochu přizpůsobený cestě […], ale rozhodně jsem si na něj nemohl stěžovat – naopak to byla naprostá pohoda.“ 

Na různých motorkách najel Šíma na několika kontinentech přes jeden a čtvrt milionu kilometrů. Opici si půjčil, když měl v opravě své cestovní enduro, a brzo bylo jasno. Kromě pohodlnosti na ní ocenil také nízkou spotřebu, díky níž byla jeho poslední výprava do Afriky zatím tou nejlevnější. Pozitivní je prý i další fakt: „Za ta léta, co jezdím, musím říct, že všechno není o rychlosti. Cestování je totiž hlavně o pozorování okolí. Při šedesáti až devadesáti kilometrech v hodině toho oproti normální motorce vidíte skutečně mnohem víc.“

Opičí rekordman 

Udělat z drsných motorkářů „opičáky“ umí velmi dobře také bývalý závodník z Dakaru Ivo Kaštan: „Motorky mi splnily všechny klukovské sny, a Dakar mi splnil i to, o čem se mi nesnilo.“ Na mysli má hlavně svůj devátý závod, na nějž vyrazil právě na opravené opici – lépe řečeno na pitbiku, který jinak slouží maximálně mechanikům v táboře, aby si dojeli pro svačinu. 

„Mám dokonce historický zápis, že jsem startoval na vůbec nejmenší motorce, která kdy na Dakaru jela. A přestože jsem závod nedokončil, jsem pravděpodobně jediný, kdo na pitbiku přejel Andy tam a zpět,“ dodává Kaštan. Má přitom zřejmě i úplně nejrychlejší minimotorku: Rekord, který si s opicí na Dakaru připsal – a uvedl tak v úžas i pořadatele závodu –, zlomil na solných pláních Bonneville ve Spojených státech. „Na tak malé motorce jsem dosáhl průměrné rychlosti osmdesát mil, tedy kolem sto třiceti kilometrů v hodině, což je myslím velmi slušný výkon,“ pochlubil se Kaštan. Jeho rekord atakující sto mil v hodině (asi 160 km/h) přitom dosud nikdo nepřekonal

Opičí fandové tvrdí, že tato motorka může člověka provázet celým životem, průměrný věk jejích majitelů se však pohybuje kolem padesátky. „Jde i o to, že si starší pánové už nechtějí kupovat velkou motorku, protože se o ně třeba jejich manželky bojí,“ uzavírá Ivo Kaštan, jeden z nejuznávanějších odborníků na „opice“ na světě.

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Ministr Herbert odmítl Maryinu nabídku pomoci zraněným mimo jiné kvůli její tmavé pleti.

Zajímavosti

Ve Švédsku postavili nejmenší pobočku McDonald’s. Slouží jako nápaditý včelí úl.

Revue

Jeden z největších druhů australských mravenců, buldočí mravenec druhu Myrmecia pyriformis s ulovenou včelou. Mravenci svou kořist nejprve sevřou svými mohutnými kusadly a po té jí uštědří smrtící žihadlo.

Příroda

Exokomety u hvězdy Beta Pictoris

Vesmír

Ve starověkém Římě mělo otroctví nejprve patriarchální povahu. Spolu s rozvojem státu však došlo i ke změně chápání postavení otroka z neplnoprávného člověka na živou věc. 

Historie

HyQReal utáhne třítunové letadlo

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907