Saturnův měsíc Enceladus by potřeboval instalatéra

Sonda Cassini zaznamenala překvapivé zjištění – gejzíry na Saturnově měsíci Enceladu mohutní, když se měsíc vzdálí od mateřské planety

10.05.2016 - Martin Reichman

Objev ledových gejzírů na Saturnově měsíci Enceladu se datuje do roku 2005, kdy je poprvé zmapovala sonda Cassini. Výtrysky dosahují stovky kilometrů do vesmíru a svou délkou několikanásobně přesahují průměr samotného měsíce. Za nejpravděpodobnější vysvětlení jejich vzniku bývá považována gravitace Saturnu, který svými slapovými silami rozehřívá Enceladův podpovrchový oceán. Nová zjištění ale ukazují, že dynamika gejzírů silně souvisí se vzdáleností měsíce od své mateřské planety.

TIP: Záhada ledového měsíce Enceladu: Pokrývá ho ohromná spousta sněhu

Jeden z gejzírů, který se nachází v blízkosti jižního pólu Enceladu, ztrojnásobil svou aktivitu v okamžiku, kdy měsíc dosáhl nejvzdálenějšího bodu své mírně excentrické oběžné dráhy. Podle vědců to znamená, že trhliny v povrchu Enceladu reagují na gravitaci a slapové síly Saturnu. Nárůst aktivity se ale neprojevil u všech zmapovaných gejzírů ve stejné míře. Proč tomu tak je, je zatím otázkou, v každém případě je dynamika ledových gejzírů složitější, než se doposud zdálo.