Záhada ledového měsíce Enceladu: Pokrývá ho ohromná spousta sněhu

23.01.2023 - Stanislav Mihulka

Zmrzlý Saturnův měsíc Enceladus není pokrytý jen ledem. Nacházejí se na něm i obrovité sněhové závěje, jejichž mocnost může místy dosahovat až 700 metrů

<p>Severní pól Enceladu. Snímek (respektive trojici snímků) pořídila během svého průletu v březnu 2008 sonda Cassini ze vzdálekosti 32 000 kilometrů.<em> (foto: NASA/JPL/Space Science Institute, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Severní pól Enceladu. Snímek (respektive trojici snímků) pořídila během svého průletu v březnu 2008 sonda Cassini ze vzdálekosti 32 000 kilometrů. (foto: NASA/JPL/Space Science Institute, CC BY-SA 4.0)

Mezi podivuhodné mrazivé světy, které obíhají kolem Saturnu a jeho prstenců, patří i ledový Enceladus. Jde o šestý největší měsíc Saturnu, v průměru měří téměř 500 kilometrů a je tak zbruba sedmkrát menší než náš Měsíc. Na rozdíl od něj je ale Enceladus z větší části pokrytý ledem, který tak dobře odráží sluneční záření, že na jeho povrchu panuje extrémně nízká teplota –198 °C. Pro srovnání – na našem souputníkovi padá průměrná teplota k –106 °C na denní straně a na té noční až k –183 °C.

Jak ale ukázal nedávný výzkum, kromě ledu se na Enceladu vyskytuje i sníh, a to dokonce v nečekaném množství. Emily Martinová z amerického Národního muzea letectví a kosmonautiky ve Washingtonu a její kolegové dospěli k tomu, že na některých místech, v proláklinách na povrchu Enceladu, jsou zřejmě závěje sněhu, jejichž mocnost dosahuje průměrně kolem 250 metrů a místy až 700 metrů. Výzkum amerických vědců zveřejnil odborný časopis Icarus.

Příliš mnoho sněhu na Enceladu

Enceladovský sníh podle vědců pochází ze slavných kryovulkanických gejzírů, které tryskají především na jižním pólu ledového měsíce. Zdánlivě jednoduché vysvětlení má ale jednu slabinu – na Enceladu je podle vědců sněhu příliš mnoho. Jakkoli jsou enceladovské kryovulkány mohutné (zmrzlá vody z nich zřejmě prýští nadzvukovou rychlostí) jeho množství a rozložení neodpovídá současné kryovulkanické produkci.

Badatelé se proto domnívají, že Enceladus možná právě prochází poněkud „sušším“ obdobím a jeho kryovulkány nejsou tak aktivní, jako tomu bývalo v minulosti. Zdá se, že sníh na Enceladu je tvořen materiálem o různé velikosti a pórovitosti, což podle badatelů může souviset s tím, že na ledovém měsíci bývají období, kdy tam sněží mnohem více než je tomu dnes.

TIP: Nová hypotéza: Proč na Saturnově Enceladu praská led?

Znamenalo by to, že kryovulkanické gejzíry na Enceladu mohou pracovat mnohem intenzivněji, nebo že jich může zároveň fungovat podstatně větší množství. Vědci zatím nevylučují ani možnost, že může jít o kombinaci obou těchto faktorů. Informace o sněhu na Enceladu jsou samozřejmě zásadní pro případné mise, které by směřovaly na povrch tohoto nesmírně zajímavého světa.