Skrytý svět: Da Vinciho obrazy obsahují pestrou směs lidské a mikrobiální DNA

23.11.2020 - Stanislav Mihulka

Na Da Vinciho kresbách je spousta lidské DNA. Většina této DNA se na kresby ale dostala až dlouho po Da Vinciho smrti

<p>Vpravo jedna ze zkoumaných Da Vinciho kreseb.</p>

Vpravo jedna ze zkoumaných Da Vinciho kreseb.

Díla Leonarda Da Vinciho obsahují mnoho skrytých prvků a tajemství. Další úroveň toho, co vlastně skrývají obrazy dávného mistra, nedávno odkryl mezinárodní výzkumný tým mikrobiologů, bioinformatiků a kurátorů uměleckých sbírek.

Vědci detailně prozkoumali materiál, který získali ze sedmi známých Da Vinciho kreseb. Použili k tomu nanopórové čtení DNA, které je extrémně jednoduché, rychlé a levné. Ke svému překvapení získali vědci pestrý mix bakteriální, houbové a také lidské DNA.

Pokud jde o lidskou DNA, podle badatelů se většina této DNA na kresby dostala až dlouho po Da Vinciho smrti, k níž došlo v roce 1519. Majiteli této DNA jsou tedy spíše lidé, kteří s kresbami během staletí manipulovali a nikoliv samotný Da Vinci.

TIP: Vděčil Leonardo Da Vinci za své mistrovství běžné poruše zraku?

Největším překvapením pro vědce byla značná koncentrace bakterií na zkoumaných kresbách, obzvláště v porovnáním s množstvím hub. V podobných případech totiž obvykle převažují houby nad bakteriemi. U Da Vinciho kreseb je důvodem převahy bakterií zřejmě muší trus, který se v určitém období dostal na kresby ve zvýšeném množství.

LiveScience