Slunce je zřejmě opravdu normální hvězdou svého druhu. Proč je to pro nás důležité?

Tým portugalských vědců srovnal naši mateřskou hvězdu s podobnými stálicemi ve vesmíru. Ukázalo se, že naše Slunce není nijak výjimečnou hvězdou. Proč je to pro nás důležité?

12.04.2023 - Stanislav Mihulka

Mezi astronomy již nějakou dobu probíhá vášnivá debata o tom, zda je Slunce typickým představitelem hvězd podobných Slunci. Podstatou sporu je především magnetická aktivita hvězd. Několik dřívějších studií totiž naznačilo, že Slunce je vlastně nezvykle klidná hvězda, mnohem klidnější než další hvězdy, které jsou Slunci podobné velikostí, teplotou či chemickým složením.

Nejde přitom jen o nějaké plané akademické debaty. Magnetická aktivita hvězd těsně souvisí s možnou obyvatelností planet. Pokud by Slunce bylo opravdu výjimečně klidné, znamenalo by to, že obyvatelné planety mohou být ve vesmíru mnohem vzácnější, než si myslíme.

Jak normální je Slunce?

Ângela Santosová z portugalského Institutu astrofyziky a věd o vesmíru společně s týmem spolupracovníků prostudovala několik vybraných hvězd, které jsou svými vlastnostmi podobné Slunci – a porovnala je s naší mateřskou hvězdou. Výsledky portugalského výzkumu nedávno zveřejnil odborný časopis Astronomy & Astrophysics.

Badatelé použili data vesmírných observatoří Kepler a Gaia, a také vlastní pozorování rotace vybraných hvězd a jejich magnetické aktivity. Tyto údaje následně porovnávali s detailními daty ze dvou posledních cyklů aktivity Slunce, získanými zařízením VIRGO/SPM vesmírné solární observatoře SOHO.

Výsledky ukázaly, že na chování hvězd mají významný vliv i poměrně malé rozdíly v metalicitě, tedy v obsahu těžších chemických prvků. Vyšší metalicita utváří silnější „dynamo“ v nitru dané hvězdy, které zesiluje magnetickou aktivitu a zároveň brzdí rotaci hvězdy.

TIP: Hvězdná záhada: Slunce mění velikost. A nikdo pořádně neví proč

Nalezli jsme důkazy pro existenci korelace mezi metalicitou hvězd a jejich rotační periodou,“ vysvětluje Santosová. „Dospěli jsme k tomu, že i když existují hvězdy podobné Slunci, které jsou aktivnější, vzhledem k pozorovanému vztahu mezi metalicitou a magnetickou aktivitou je Slunce zřejmě opravdu normální hvězdou svého druhu.“