Smrtící bakterie: Americký Wisconsin čelí epidemii se 17 mrtvými

20.03.2016 - Stanislav Mihulka

Běžná bakterie Elizabethkingia anophelis vyvolává onemocnění u lidí jen vzácně. Ve Wisconsinu teď ale mají mezi seniory 54 nemocných, z nichž již 17 zemřelo

Elizabethkingia anophelis je docela běžná bakterie, kterou známe od padesátých let. Žijí v půdě i ve vodě. Když se setká s člověkem, tak se v naprosté většině případů nic nestane. Lidský imunitní systém si s nimi snadno poradí. Vzácně může nastat problém u lidí se slabou imunitou.

Dosavadní epidemie s touto bakterií byly v naprosté většině případů velice omezené. Vždy tak dva tři lidé, co pijí z jednoho kohoutku. Ve Wisconsinu je to teď ale jiné.

Odborníci zachytili 54 pacientů, z nichž 17 zemřelo. Tito pacienti ale pocházejí ze 12 různých okresů státu Wisconsin a jeden z nich je dokonce z Michiganu. Všem nakaženým lidem je více než 65 let a všichni trpí ještě nějakou další chorobou, která může oslabit imunitní systém.

Záhadná epidemie ve Wisconsinu propukla loni v listopadu a vědci amerického centra pro boj s infekčními nemocemi CDC se od té doby prakticky nevyspali. Přečtené DNA sekvence bakterií u jednotlivých pacientů potvrzují, že infekce prochází z jediného zdroje. Ten je ale zatím zcela neznámý a záhada se tím jen dál prohlubuje.

• Zdroj fotografií: CDC