Snímky Evropské jižní observatoře odhalily „ohňostroje“ v blízkých galaxiích

22.07.2021 - Stanislav Mihulka

Galaktické ohňostroje mají na svědomí hvězdné porodnice, které dovedou rozzářit celé galaxie

<p>Ohňostroje v pěti blízkých galaxiích ukazují, kde probíhá intenzivní tvorba nových hvězd</p>

Astronomové už vědí, že se hvězdy rodí v mračnech kosmického plynu. Stále ale není úplně jasné, co spouští vznik hvězd a jak tyto procesy probíhají na úrovni celé galaxie. Proto německý astronom Eric Emsellem z Evropské jižní observatoře a jeho tým studují blízké galaxie a soustředí se přitom na místa, kde právě vznikají nové hvězdy.

Nedávno pořídili nový soubor okouzlujících snímků okolních galaxií, přičemž využili pokročilý spektrograf MUSE (Multi-unit spectroscopic explorer), který pracuje v oblasti viditelného záření, na soustavě teleskopů VLT (Very Large Telescope) Evropské jižní observatoře v Chile. Spektrograf MUSE je v provozu od roku 2014. Jeho adaptivní optika zajištuje vysoké prostorové rozlišení pořizovaných snímků.

Pozorování zrodu hvězd

Pozorování Emsellemova týmu jsou součástí projektu PHANGS (Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS. Jak uvádí Emsellem, během projektu pozorují mračna kosmického plynu, v nichž se mohou rodit hvězdy, také pozorují zárodky hvězd přímo během jejich vzniku, a mohou také sledovat mladé hvězdy v různé fázi jejich vývoje.

TIP: Vesmírný Halloween: Hubbleův vesmírný dalekohled ulovil galaktický přízrak

Badatelé používali spektrograf MUSE k vystopování mladých hvězd a horkého plynu, který je obklopuje. Tento plyn je ohříván právě vznikajícími hvězdami a slouží jako zásadní stopa přítomnosti hvězdných mláďat. Vědci teď kombinují pozorování MUSE s rádiovými snímky soustavy radioteleskopů ALMA, které dovedou zachytit rozložení plynu v dotyčných galaxiích. Slibují si od toho lepší porozumění procesům tvorby hvězd v měřítku galaxií.