Solární jachta, ekranoplán, trimarán: Pět podivuhodných mořských plavidel

27.07.2019 - Vilém Koubek

Brázdit oceány pomocí motorů či větru není nijak neobvyklé. Některé lodě však využívají sluneční svit nebo ekologické palivo, s vlnami spíš splývají, než aby je rozrážely, a v případě nutnosti se dokonce umějí vznést nad hladinu

<h3>Ani letadlo, ani loď </h3><p><strong>ekranoplán<br />typ:</strong> létající, vznášedlová loď <strong>| vznik:</strong> 60. léta 20. století</p><p>Ekranoplán v sobě kombinuje nejlepší vlastnosti letadla, vznášedla a lodi: Do rychlosti 80 km/h se chová jako plavidlo, při 100 km/h se díky tzv. dynamickému přízemnímu efektu „mění“ ve vodní kluzák a ve 150 km/h je z něj (mírně neohrabané) letadlo. Uvedenou technologii zdokonaloval v 60. letech Sovětský svaz, který chtěl stroj využívat v armádě: <strong>Ekranoplán se totiž díky letu ve výšce několika málo metrů nad hladinou dokázal vyhnout lodním minám, nedal se zasáhnout torpédy, nemusel se dotýkat hladiny, takže jej nezachytily sonary, a zároveň nelétal dost vysoko, aby jej detekovaly radary</strong>. Řada technických zádrhelů a komplikací však jeho plné nasazení znemožnila.</p>

Ani letadlo, ani loď 

ekranoplán
typ:
létající, vznášedlová loď | vznik: 60. léta 20. století

Ekranoplán v sobě kombinuje nejlepší vlastnosti letadla, vznášedla a lodi: Do rychlosti 80 km/h se chová jako plavidlo, při 100 km/h se díky tzv. dynamickému přízemnímu efektu „mění“ ve vodní kluzák a ve 150 km/h je z něj (mírně neohrabané) letadlo. Uvedenou technologii zdokonaloval v 60. letech Sovětský svaz, který chtěl stroj využívat v armádě: Ekranoplán se totiž díky letu ve výšce několika málo metrů nad hladinou dokázal vyhnout lodním minám, nedal se zasáhnout torpédy, nemusel se dotýkat hladiny, takže jej nezachytily sonary, a zároveň nelétal dost vysoko, aby jej detekovaly radary. Řada technických zádrhelů a komplikací však jeho plné nasazení znemožnila.

<h3>Trnitá cesta na dno </h3><p><strong>Ady Gil</strong><br /><strong>typ:</strong> trimarán <strong>| vznik:</strong> 2005</p><p>Trimarán – neboli loď s třemi trupy – s názvem Earthrace zkonstruovala společnost Calibre Boats původně s cílem překonat rekord v obeplutí světa. Plavidlo poháněl motor na biodiesel a využívalo i řadu dalších ekologických materiálů. Na první cestu oceánem vyrazil Earthrace v roce 2007, nicméně u Guatemaly se srazil s rybářskou lodí a jeho plavba se musela přerušit. <strong>Také pokus v roce 2008 provázelo mnoho komplikací, posádka jej však po 60 dnech úspěšně dokončila</strong>. Poté se plavidlo přejmenovalo na Ady Gil a ochranáři ho nasadili do boje proti japonským velrybářům: Po nehodě ovšem trimarán skončil na dně moře.</p>

Trnitá cesta na dno 

Ady Gil
typ: trimarán | vznik: 2005

Trimarán – neboli loď s třemi trupy – s názvem Earthrace zkonstruovala společnost Calibre Boats původně s cílem překonat rekord v obeplutí světa. Plavidlo poháněl motor na biodiesel a využívalo i řadu dalších ekologických materiálů. Na první cestu oceánem vyrazil Earthrace v roce 2007, nicméně u Guatemaly se srazil s rybářskou lodí a jeho plavba se musela přerušit. Také pokus v roce 2008 provázelo mnoho komplikací, posádka jej však po 60 dnech úspěšně dokončila. Poté se plavidlo přejmenovalo na Ady Gil a ochranáři ho nasadili do boje proti japonským velrybářům: Po nehodě ovšem trimarán skončil na dně moře.

<h3>Neviditelný prototyp </h3><p><strong>Sea Shadow</strong><br /><strong>typ:</strong> neviditelné plavidlo <strong>| vznik:</strong> 1984</p><p>Experimentální plavidlo Sea Shadow, tedy „mořský stín“, se zrodilo ze spolupráce amerického námořnictva, vládní agentury Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) a společnosti Lockheed. <strong>Dvoutrupý stroj se vody zdánlivě dotýkal pouze dvěma tenkými plochami, pod hladinou měl ovšem plováky, v nichž se nacházely i motory. Unikátní tvar pomáhal lodi zdolávat vlny vysoké až 5,5 metru a skrýval ji před radary</strong>. Plavidlo se sice podařilo dokončit už v roce 1984, ale veřejnost ho poprvé spatřila teprve o devět let později. Sea Shadow navíc nikdy nevyplul do akce: Výroba skončila jedním prototypem, který byl v roce 2012 prodán a rozebrán na součástky.  </p>

Neviditelný prototyp 

Sea Shadow
typ: neviditelné plavidlo | vznik: 1984

Experimentální plavidlo Sea Shadow, tedy „mořský stín“, se zrodilo ze spolupráce amerického námořnictva, vládní agentury Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) a společnosti Lockheed. Dvoutrupý stroj se vody zdánlivě dotýkal pouze dvěma tenkými plochami, pod hladinou měl ovšem plováky, v nichž se nacházely i motory. Unikátní tvar pomáhal lodi zdolávat vlny vysoké až 5,5 metru a skrýval ji před radary. Plavidlo se sice podařilo dokončit už v roce 1984, ale veřejnost ho poprvé spatřila teprve o devět let později. Sea Shadow navíc nikdy nevyplul do akce: Výroba skončila jedním prototypem, který byl v roce 2012 prodán a rozebrán na součástky.  

<h3>Být jako voda </h3><p><strong>Proteus</strong><br /><strong>typ:</strong> adaptabilní katamarán <strong>| vznik:</strong> 2007</p><p>Katamarán Proteus je sice zatím ve stavu prototypu, přesto se může pochlubit neotřelým přístupem k mořeplavbě: Jedná se o tzv. adaptabilní plavidlo, které vlny nerozráží, ale díky svým pomyslným končetinám se jim přizpůsobuje. Nejezdí tedy „ve“ vodě jako klasické lodě, nýbrž spíš „na“ ní. Prototyp měří na délku 30 metrů a uveze až 12 tun nákladu. <strong>Pohánějí ho dva dieselové motory, zajišťující dojezd 8 000 km, přičemž maximální rychlost dosahuje 112 km/h</strong>. Na palubě se nachází zázemí pro dvoučlennou posádku, která je k řízení lodi zapotřebí.</p>

Být jako voda 

Proteus
typ: adaptabilní katamarán | vznik: 2007

Katamarán Proteus je sice zatím ve stavu prototypu, přesto se může pochlubit neotřelým přístupem k mořeplavbě: Jedná se o tzv. adaptabilní plavidlo, které vlny nerozráží, ale díky svým pomyslným končetinám se jim přizpůsobuje. Nejezdí tedy „ve“ vodě jako klasické lodě, nýbrž spíš „na“ ní. Prototyp měří na délku 30 metrů a uveze až 12 tun nákladu. Pohánějí ho dva dieselové motory, zajišťující dojezd 8 000 km, přičemž maximální rychlost dosahuje 112 km/h. Na palubě se nachází zázemí pro dvoučlennou posádku, která je k řízení lodi zapotřebí.

<h3>Slunce na palubě </h3><p><strong>Tûranor PlanetSolar</strong><br /><strong>typ:</strong> solární jachta <strong>| vznik:</strong> 2010</p><p>Tûranor PlanetSolar představuje aktuálně největší plavidlo poháněné sluneční energií: Jeho trup měří na délku 31 m a pokrývá ho 537 m² solárních panelů. Ty slouží k dobíjení lithiových baterií o celkové hmotnosti 8,5 tun, které následně napájejí dva elektromotory. <strong>V roce 2010 obkroužila jachta Zemi jako první dopravní prostředek poháněný sluncem, a to za úctyhodných 584 dnů</strong>. V současnosti loď využívá nadace Race for Water, jež se zaměřuje na ochranu oceánů.</p>

Slunce na palubě 

Tûranor PlanetSolar
typ: solární jachta | vznik: 2010

Tûranor PlanetSolar představuje aktuálně největší plavidlo poháněné sluneční energií: Jeho trup měří na délku 31 m a pokrývá ho 537 m² solárních panelů. Ty slouží k dobíjení lithiových baterií o celkové hmotnosti 8,5 tun, které následně napájejí dva elektromotory. V roce 2010 obkroužila jachta Zemi jako první dopravní prostředek poháněný sluncem, a to za úctyhodných 584 dnů. V současnosti loď využívá nadace Race for Water, jež se zaměřuje na ochranu oceánů.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Celkový pohled na triéru plnou lidí. Všimněte si, jak málo prostoru mají veslaři kolem sebe.

Zajímavosti

Šťáva z granátového jablka je nejen chutná, ale i zdravá. Zvláště pak pro novorozence.

Věda

Idylicky průzračná voda jezera, které je podle objemu vody desátým největším jezerem světa.

Příroda

Vizualizace systému Beta Pictoris.

Vesmír

Koutník jedovatý (Loxosceles reclusa) se rád zdržuje v domácnostech. Ačkoli není agresivní, může mít jeho kousnutí vážné následky.

Revue

Zvěsti se ve vesnických hospodách šířily prostřednictvím letáků, ale také díky očitým svědkům, kteří se neváhali o zážitky podělit.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907