Sonda InSight vypátrala původ nejsilnějších zemětřesení na Marsu

02.01.2020 - Stanislav Mihulka

Kde se na Marsu nejvíce třese země? Odpověď přinesl robotický geolog InSight

<p>Jedna z trhlin systému Cerberus Fossae na Marsu</p>

Jedna z trhlin systému Cerberus Fossae na Marsu

Navzdory svému pojmenování nejsou zemětřesení výhradně pozemským fenoménem. Třesou se i jiné světy Sluneční soustavy a nepochybně i tělesa v jiných planetárních systémech. „Měsícotřesení“ jsou známá už celá desetiletí a o marsovských zemětřeseních víme díky americké sondě InSight, která je detekovala na Marsu v loňském roce.

Až doposud InSight zaznamenává zhruba 2 zemětřesení na rudé planetě denně. Odborníci mise nedávno dokázali vystopovat zdroj nejsilnějších z těchto zemětřesení. Jde o oblast několika souběžných trhlin zvanou Cerberus Fossae, která se nachází na planině Elysium Planitia, asi 1 600 kilometrů východně od InSightu.

Zlomy Cerberus Fossae

Dřívější pozorování odhalila v oblasti Cerberus Fossae známky přítomnosti systému geologických zlomů. A teď sonda InSight potvrdila, že nešlo o pouhé zdání. V Cerberus Fossae skutečně probíhá geologická aktivita. Je to tím pádem první známá aktivní seismická zóna na Marsu.

TIP: Robotický geolog jde do akce: Americká sonda InSight hladce přistála na Marsu

Zmíněná nejsilnější zemětřesení na Marsu byla zachycena 23. května 2019 a 27. července 2019 pozemského kalendáře. Jejich síla odpovídala 3. až 4. stupni pozemských zemětřesení. Není to nijak extra mnoho, ale na Marsu nejsou žádné tektonické desky, jak je známe na Zemi, takže podobná zemětřesení stojí za pozornost. Příčina těchto zemětřesení zatím není úplně jasná, ale zřejmě šlo o důsledek postupného narůstání tlaků v oblasti zlomů v Cerberus Fossae.

• Zdroj fotografií: ESA/DLR/FU Berlin