Sonda Juno: Nové snímky a nový plán její jupiterské mise

02.03.2017 - Martin Reichman

Plány pro misi sondy Juno se mění. Kvůli poruše ventilů zůstává na delší oběžné dráze

Mračna nad jižním rovníkovým pásem -<p>Turbulentní oblast nacházející se západně od Velké rudé skvrny. Snímek pořídila sonda Juno ze vzdálenosti 8 700 kilometrů.</p>
Mračna nad jižním rovníkovým pásem -

Sonda Juno již celkem čtyřikrát obkroužila Jupiter. Podle původního plánu se již ale měla nacházet na 14denní „vědecké“ oběžné dráze. Na místo toho zůstává stále na původní 53denní „přibližovací“ orbitě. Na vině je poškozený ventil ovládající přísun helia.

Z nouze ctnost

Podle projektového manažera mise Juno Ricka Nybakkena z JPL existuje riziko, že by původně plánovaný brzdící zážeh mohl sondu poslat na „méně než žádoucí oběžnou dráhu“. NASA tak rozhodla, že Juno už svůj motor nespustí a zůstane na dlouhé orbitě. Podle NASA nejde o neúspěch - nespotřebované palivo může podle agentury představovat bonus v dalším vědeckém zkoumání.

TIP: Fakta o misi Juno: Miliarda dolarů, miliardy kilometrů i nejrychlejší sonda v dějinách

Jisté tak je, že Juno bude i nadále pokračovat ve zkoumání Jupitera z prodloužené oběžné dráhy. Příští přiblížení k tomuto plynnému obrovi je naplánováno na 27. března.

Během posledního průletu – 2. února, pořídila sonda sérii pozoruhodných snímků zachycujících například mračna nad jižním pólem planety nebo oblačnost nad jižním rovníkovým pásem.