Sonda Juno pořídila unikátní snímky obrovských cyklon na Jupiterově pólu

16.12.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Jižní pól Jupiteru na snímku sondy Juno. Pro srovnání siluety USA a Texasu</p>

Jižní pól Jupiteru na snímku sondy Juno. Pro srovnání siluety USA a Texasu

Gigantické bouře v atmosférách plynných obrů generují obrazce podivuhodných tvarů a velikostí. Díky nedávnému snímku sondy Juno, která obíhá kolem Jupiteru, jsme dostali příležitost být svědky vzniku obrovského šestiúhelníku na jižním pólu této planety v přímém přenosu.

Na jižním pólu Jupiteru se nacházejí velmi pravidelně uspořádané gigantické cyklony. Donedávna tam pět takových cyklon, jejichž velikost se blíží pozemským kontinentům, vytvářelo tvar pětiúhelníku, se šestou cyklonou uprostřed. Na nových snímcích sondy Juno se ale objevila další cyklona, která doplnila šestý vrchol obrazce na jižním pólu Jupiteru, takže tam vznikl šestiúhelník.

Geometrické bouře

Tyto cyklony v blízkosti pólů plynných obrů jsou podle vědců novým fenoménem, který jsme dříve ani nepředpovídali. Naše dosavadní počítačové modely na ně byly krátké. Jak se zdá, komplikované fyzice pohybu kapalin a dalším jevům v husté atmosféře plynných obrů ještě ani zdaleka nerozumíme.

TIP: Bizarní Hexagon v atmosféře Saturnu je ještě divnější, než se zdálo

Meziplanetární sonda Juno tyto snímky pořídila poté, co doslova „utekla hrobníkovi z lopaty“. Záchranným manévrem se vyhnula dlouhému 12 hodinovému průletu ve stínu Jupiteru, který by ji téměř jistě zničil. Všechno ale nakonec dobře dopadlo a sonda Juno nás dál zásobuje pozoruhodnými momentkami ze života největší planety Sluneční soustavy.

NASA, Live Science