Sonda SMART-1 míří k Měsíci

27 . 9 . 2003

27. září 2003 odstartovala na cestu k Měsíci sonda SMART-1. Šlo o první evropskou kosmickou sondu určenou k průzkumu Měsíce a rovněž první evropskou sondu, která ke svému pohonu využívala iontového Hallova motoru.

TIP: Iontový pohon: Efektivní motor na cesty do hlubin vesmíru

Do vesmíru sondu vynesla raketa Ariane 5 z Guyanského kosmického centra v Kourou. Po 42 minutách dosáhla výchozí přechodové dráhy s výškou 7 035 × 42 223 km. Od této chvíle začala iontovým motorem zvyšovat svou rychlost a tím se po spirálovité dráze vzdalovat od Země. Dne 11. listopadu 2004 prošla Lagrangeovým bodem L1 soustavy Země-Měsíc a dostala se do sféry gravitačního vlivu Měsíce. Na oběžné dráze okolo Měsíce se poté sonda pohybovala ve výšce 300 – 10 000 km.

Mise byla ukončena 3. září 2006 kontrolovaným dopadem sondy na povrch Měsíce do oblasti Lacus Excellentiae.