Sonda Spojených arabských emirátů Al-Amal zachytila polární záře Marsu

05.07.2021 - Stanislav Mihulka

Mise Emirates Mars Mission hlásí první významný úspěch. Zachytila obtížně pozorovatelné polární záře na noční straně rudé planety

<p>Umělecké ztvárnění „lokálních“ polárních září na Marsu</p>

Umělecké ztvárnění „lokálních“ polárních září na Marsu

20. července 2020 vyslaly Spojené arabské emiráty k Marsu misi „Emirates Mars Mission“, s pomocí japonské nosné rakety H2A202. V rámci této mise dorazila 9. února 2021 k rudé planetě sonda Al-Amal (Naděje) a zahájila výzkum atmosféry a povrchu Marsu. V těchto dnech se misi Emirates Mars Mission povedl první zásadní vědecký úspěch.

Sonda Al-Amal pořídila unikátní snímky prchavých polárních září Marsu. Tyto snímky vlastně nevznikly během oficiálního vědeckého programu mise, ale během testování přístrojů na palubě sondy. Vědci se snaží studovat polární záře rudé planety už dlouhou dobu. Tyto jevy jsou ale velmi obtížně zachytitelné.

Právě proto jsou podle planetárního vědce Justina Deighana z americké University of Colorado, který se podílí na vedení vědeckého programu mise Emirates Mars Mission, snímky sondy Al-Amal unikátní, doslova vzrušující. Na Zemi jsou polární záře spojené s planetárním magnetickým polem a vyvolávají je elektricky nabité částice slunečního větru. Na Marsu je ale situace mnohem složitější.

TIP: Poslední hodiny před startem: K Marsu má dnes vyrazit sonda Spojených arabských emirátů

Pokud víme, na rudé planetě existují tři typy polárních září. Jeden se vyskytuje na denní straně planety, dvě na noční straně. Jedna z nočních polárních září je důsledkem extrémních prachových bouří a rozsvítí celou noční stranu, zatímco druhý typ nočních polárních září osvětluje jen určité oblasti. Právě tyto lokální polární záře pozorovala sonda Al-Amal a to mnohem lépe, než předtím evropský orbiter Mars Express a americký MAVEN. Obíhá totiž kolem rudé planety ve větší vzdálenosti, což je pro pozorování zmíněných polárních září výhodou.