Souboj ocelových titánů (2): Bitevní lodě Bismarck vs. King George V

13.12.2022 - Vojtěch Slavíček

Legendární bitevní loď Bismarck absolvovala pouze jedinou bojovou plavbu, během níž ji přesila Royal Navy dokázala po velkých manévrech potopit. Kdo by ale zvítězil, pokud by se proti sobě postavily nejlepší lodě Německa a Velké Británie v souboji „jeden na jednoho“?

<p>Britská bitevní loď <strong>King George V</strong> disponovala deseti 356mm děly. <em>(foto: Wikimedia Commons, U.S. Navy, CC0)</em></p>

Britská bitevní loď King George V disponovala deseti 356mm děly. (foto: Wikimedia Commons, U.S. Navy, CC0)


Reklama

Ve 30. letech 20. století se Royal Navy snažilo udržet krok v námořním zbrojení s mladými námořními mocnostmi – Spojenými státy americkými a Japonskem. Britský průmysl již dávno nestačil stavět ohromné počty válečných plavidel tak, jak tomu bylo před první světovou válkou. Přesto námořní odzbrojovací konference ve Washingtonu z let 1921–1922, která měla za cíl utlumit stavbu válečných plavidel, přidělala admiralitě další vrásky na čele.

Předchozí část: Souboj ocelových titánů (1): Bitevní lodě Bismarck vs. King George V

V poutech konference

Podpisem jediné smlouvy se prakticky vyrovnaly námořní síly několika nejmocnějších států světa a kdysi nezpochybnitelná převaha na světových oceánech se pro Velkou Británii stávala čím dál víc iluzorní. Nejtíživější omezení, která Kongres stanovil, se týkala maximálního možného výtlaku válečného plavidla dané kategorie a také největší možné ráže děl. Po mnoha dohadech a neshodách komise stanovila maximální výtlak na 35 000 tun. Ráže nejtěžších děl neměla přesáhnout 406 mm. Tímto aktem došlo k zakonzervování námořního zbrojení na únosnou míru.

Počátkem 30. let se situace prakticky nezměnila. Britská admiralita však začala uvažovat o náhradě stárnoucích bitevních lodí třídy RQueen Elizabeth. Ty pamatovaly ještě první světovou válku a mnohé z nich bitvu u Jutska (1916). Novější lodě třídy Nelson sice disponovaly silnou výzbrojí, ale pancéřová ochrana nebyla řešena nejlépe, a především tato plavidla trpěla velkým nedostatkem rychlosti, takže v moderní námořní válce neměla příliš šancí na úspěch.

Méně děl, víc pancíře

Práce na projektu nové bitevní lodi začaly v roce 1934. Britské loděnice vypracovaly postupně několik návrhů. Nejtěžší dělostřelectvo nového plavidla se mělo původně skládat z celkem devíti děl Mark II ráže 381 mm. Protože admiralita nemohla vyzbrojit plavidlo takto mohutnými děly, rozhodla se vydat opačnou cestou, tedy zvýšením počtu dělostřeleckých hlavní za cenu snížení velikosti kalibru. Po úpravě projektu se nově počítalo s celkem 12 děly ráže 356 mm, která se nacházela ve třech dělostřeleckých věžích vždy po čtyřech kusech.

Takto vyzbrojená bitevní loď měla mít dokonce vyšší váhu boční salvy (8 652 kg oproti 7 911 kg), než kdyby ji konstruktéři osadili původně zamýšlenou konfigurací. Nevýhoda nového uspořádání spočívala především v nižší ničivé síle granátů menší ráže a nepatrném snížení dostřelu. Během propočtů se ukázalo, že loď by sice disponovala dostatečnou palebnou silou, ale na kvalitní pancéřovou ochranu již nezbude mnoho výtlakového prostoru.

Pomalejší než ostatní

S doktrínou preference palebné síly a rychlosti neudělala Velká Británie dobrou zkušenost během první světové války. Admiralita se proto rozhodla vyměnit část hlavní dělostřelecké výzbroje za kvalitnější ochranu důležitých sektorů.

Místo třetí čtyřdělové věže konstruktéři naprojektovali věž se dvěma děly. Celkový počet hlavních zbraní se snížil z původních 12 na deset. S tím souviselo snížení hmotnosti boční salvy z nejtěžších zbraní na konečných 7 211 kg. Finální návrh zajistil větší rovnováhu mezi pancéřovou ochranou a výzbrojí, ale zase scházelo dost místa pro výkonnější pohonné jednotky. Pohon proto zajišťovalo pouze osm kotlů, které uváděly v činnost čtyři turbíny. I tak představovala plavidla třídy King George nejrychlejší britské bitevní lodě. Za moderními italskými, japonskými, ale i německými a francouzskými plavidly stejné kategorie však svou rychlostí zaostávala.

Dokončení: Souboj ocelových titánů (3): Bitevní lodě Bismarck vs. King George V

King George V

  • TŘÍDA: King George V
  • SPUŠTĚN NA VODU: 21. února 1939
  • ZAŘAZEN DO SLUŽBY: 1. října 1940
  • VÝROBCE: Vickers-Armstrong, Newcastle upon Tyne
  • VÝTLAK: 36 727 t
  • MAX. RYCHLOST: 28 uzlů (52 km/h)
  • DÉLKA: 227,07 m
  • ŠÍŘKA: 31,39 m
  • PONOR: 10,3 m
  • POHON: 8 kotlů, 4 turbíny (celkem 82 000 kW)
  • POSÁDKA: 1 422 (počet se měnil dle protiletadlové výzbroje)
  • VÝZBROJ:
    • 10 × 356 mm (2×IV, 1×II)
    • 16 × 133 mm (8×II)
    • 32 × 40 mm (4×VIII) (protiletadlová výzbroj byla v průběhu války mnohonásobně zvýšena)
  • PANCÉŘOVÁNÍ:
    • boční pás: 356–381 mm
    • hlavní dělostřelecké věže: 178–330 mm
    • hlavní paluba: 127–152 mm

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Středobod areálu obývaného oneidskou komunitou tvořil cihlový zámeček, kde se odehrávala většina společenských aktivit. (foto: Wikimedia Commons, New York Public Library, CC0)

Zajímavosti

Řepeň durkoman roste na vlhkých polích, špatně odvodněných loukách, dočasně obnažených dnech rybníků, jezer a řek, lze ji nalézt v příkopech cest i blízko lidských sídel. (foto: Wikimedia Commons, Stefan.lefnaerCC BY-SA 4.0)

Věda

Na základě rentgenových snímků a počítačové tomografie jeho mumie vědci předpokládají, že Tutanchamon nejspíš dopadal při chůzi na patu a potřeboval oporu hůlky. (ilustrační foto: Wikimedia Commons, Michael BareraCC BY-SA 4.0)

Historie

Start Ariane 1 nesoucí kosmickou loď ESA Giotto, 2. července 1985. (foto: ESACC BY-SA 4.0)

Vesmír

Operace v hustě obydleném městském prostředí jsou jedněmi z nejnáročnějších vůbec. Brazilské favely poté představují skutečnou městskou džungli, kde policisté navíc musí brát ohledy i na bezpečnost civilních obyvatel. (foto: Wikimedia Commons, Governo do Rio de Janeiro, Marcelo HornCC BY 2.0)

Válka

Startup Vow Food z australského Sydney vyprodukoval jako první na světě maso z buněk vyhynulého mamuta. (ilustrace: Wikimedia Commons, Thomas QuineCC BY-SA 2.0)

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907