Soukromá raketa Antares vynesla k ISS nákladní loď Cygnus: Posádku tvoří myši

Robotická loď Cygnus veze na ISS nutné vybavení i zajímavé vědecké experimenty

19.04.2019 - Stanislav Mihulka

Společnost Northrop Grumman Innovation Systems (dříve Orbital ATK) ve středu 17. dubna 2019 vypustila nosnou raketu Antares 230. Raketa vzlétla z amerického komerčního kosmodromu MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport), který je součástí zařízení Wallops Flight Facility na ostrově Wallops, u pobřeží státu Virginie. Podle zástupce NASA Joela Montalbana šlo o fantastický start.

Raketa Antares dopravila na oběžnou dráhu kosmickou loď Cygnus NG-11, která nese jméno „S.S. Roger Chaffee“ –  robotickou nákladní loď, která na Mezinárodní vesmírnou stanici přiváží 3 447 kilogramů nákladu, což je dosavadní rekord pro lodě tohoto typu. U stanice by měla zakotvit během dnešního dne. Náklad jako obvykle obsahuje nezbytné zásoby pro šestičlennou posádku a pro provoz stanice. Zhruba polovinu ho tvoří vybavení pro celou řadu vědeckých experimentů.

Myši na palubě

Přestože jde o nákladní misi, loď Cygnus vlastně má posádku. Nikoliv však lidskou – její posádkou je 40 neohrožených laboratorních myší, které sehrají hlavní roli v jednom z plánovaných experimentů. Jde o test vakcíny proti tetanu na oběžné dráze. Polovina myší dostane ve vesmíru očkování a druhá polovina nikoliv. Po návratu myší na Zemi vědci zjistí, jak hlodavci reagovali na podanou vakcínu.

TIP: Soukromá premiéra: Nákladní loď Cygnus zamířila poprvé k ISS

Kromě očkovaných myší a dalších zajímavých experimentů loď Cygnus nese do vesmíru i celé hejno malých satelitů. Jsou mezi nimi jak cubesaty, tak i takzvané thinsaty (ThinSats), maličké satelity, které postavili studenti 70 základních a středních škol v 9 státech USA. Po jejich vypuštění budou studenti po dobu asi 5 dní přijímat a analyzovat data těchto vlastnoručně vyrobených satelitů.

Bill Ingalls / Wikimedia Commons