Špagetová mlhovina: Kolosální mračno po výbuchu supernovy Simeis 147

19.05.2017 - Martin Reichman

Špagetová mlhovina -<p>Sharpless 2-240, neboli Špagetová mlhovina, na obloze pokrývá téměř 3 stupně a k vidění je v souhvězdích Býka a Vozky.</p>
Špagetová mlhovina -

Ve spletitých filamentech slabého zbytku supernovy Simeis 147 je snadné se ztratit. Objekt je také katalogizován jako Sharpless 2-240, známější je ale pod označením Špagetová mlhovina. Na obloze pokrývá téměř 3 stupně a k vidění je v souhvězdích Býka a Vozky. Mračno trosek hvězdy při odhadované vzdálenosti 3 000 světelných let měří asi 150 světelných let

Tento kompozitní obraz obsahuje snímky pořízené přes úzkopásmové filtry zvýrazňující červenou emisi ionizovaných atomů vodíku. Zbytek supernovy má odhadované stáří asi 40 000 let. Rozpínající se zbytek není jediným pozůstatkem exploze - kosmická katastrofa po sobě zanechala také rotující neutronovou hvězdu.

• Zdroj fotografií: Daniel López, IAC